Danmark står midt i en læsekrise, hvor mange børn mister læselysten. Den udbredte anbefaling om 20 minutters daglig læsning kritiseres nu af både eksperter, undervisningsminister Mattias Tesfaye og skolebestyrelser. De peger på, at tvang ikke fremmer læselyst, og at indsatsen bør fokusere på at skabe gode læseoplevelser fremfor rigide tidskrav.
Skolebestyrelserne mener, at læsning skal tilpasses det enkelte barn, og Dansklærerforeningen understreger vigtigheden af at eksponere børn for sprog og historier – også gennem lyttelæsning. Kritikere fremhæver også udsultningen af skolebiblioteker, som mangler ressourcer til at genopbygge et miljø, der motiverer børn til at læse.
Minister Mattias Tesfaye opfordrer til at gøre læsning lystbetonet fremfor pligtbetonet og foreslår mere fleksible og engagerende metoder for at vende udviklingen.
Jeg læste alt fra Harry Potter til Ken Follett da jeg gik i indskolingen og elskede at leve mig ind i de verdener forfatterne havde bygget. Men siden jeg blev tvunget til at læse de traditionelle skønlitterære bøger som skolerne tvang på os i den tid til de 20min daglig læsning, så har jeg ikke åbnet én eneste bog. Det var simpelthen så trægt at kæmpe mig igennem historier jeg ikke interesserede mig for, og bruge fritid på det, at jeg fuldstændig mistede lysten til at læse.
Jeg synes at vi helt burde afskaffe målet, men ellers er jeg helt enig i retorikken. Du får ikke læsere for livet ved at tvinge børn til at læse. Du gør det kun ved at hjælpe dem til at se vidunderen i læsning (og igen, du kan aldrig gøre alle til livslange bognørder, men gør det i stedet sjovt for dem der viser lysten).
De peger på, at tvang ikke fremmer læselyst
Hvem kunne have set det komme? /s Totalt latterligt, det kunne enhver have gættet sig til jo.
At man vil have børn til at læse ved tvang og samtidig lukker skolebibliotekerne er jo dybt godnat.
Helt enig, man skal ikke tvinge nogen, men samtidig kommer vi nok ikke udenom, at der skal ske et eller andet med læsningen i folkeskolen. Jeg har ikke nogen gode ideer for, hvordan man gør det lystbetonet. Men hvis et barn hellere vil sidde med Ipad, spille fodbold eller klatretræer, hvordan overbeviser man som om, at det godt og sjovt at læse?
Men hvis et barn hellere vil sidde med Ipad, spille fodbold eller klatretræer, hvordan overbeviser man som om, at det godt og sjovt at læse?
Altså jeg kan selv huske min tid i skolen da man tog en tur til skolebiblioteket og så kunne man vælge en hvilken som helst bog og låne den. Der var ingen tvang men det var ligesom sjovt at finde noget godt, det var lidt som en skattejagt.
Så blev de der 20 minutter indført og det var sygt kedeligt og man skulle sidde stille sammen med alle andre i klassen og læse i 20 minutter mens læren “holdt vagt”. Det er den helt forkerte måde at læse på som barn.
Det fede ved turene til skolebiblioteket som barn var jo at det var en social aktivitet. Jeg mindes at jeg fandt de her “Mysteriet om…” bøger der handlede om en masse uforklarede fænomener og det var sjovt at sidde 2-3 drenge rundt om den bog og se billederne og læse om hvad det var for noget (Loch Ness uhyr, vampyrer osv.).
Så hvis skolen skal løfte opgaven, så må den gøre det sjovt og socialt at læse, ikke akavet og kedeligt. Gælder det næsten ikke om alt med børn, ikke kun læsning?
Lige med iPaden synes jeg det er problematisk men fodbold og at klatre i træer er langt mere sociale end at læse for sig selv.
Til sidst: Er det her en opgave som skolen realistisk set kan løfte? Jeg tror forældrene har meget mere mulighed for at gøre noget her og for skolen er det meget svært at gøre det godt. Jeg er sikker på at jeg bare var iblandt dem gruppe i skolebiblioteket der læste, men der var sikkert mange der ikke gjorde. Men måske er det også fint? Måske kan folk godt lære at læse senere i livet.
Ja, turene på biblioteket var virkelig fede. Selvom jeg var i en meget dysfunktionel klasse gik der konkurrence i at finde den mest interessante bog, så jeg fandt ofte en jeg faktisk havde lyst til at læse i.
Damn jeg vidste ikke at de 20 minutter blev administreret sådan: det lyder jo nærmest fængselsagtigt.
Jo, selvfølgelig kan fodbold og klatring være socialt, men det kan Ipad og læsning også være. Børn (og voksne) behøver ikke være hypersociale hele tiden, så længe der er balance i det.
Jeg ved ikke om skolen kan løfte opgaven, men de bliver nok nødt til at være en del af løsningen, fordi mange forældre vil have svært ved at løfte det i hverdagen. Det vil også gøre det endnu mere socialt skævt, hvis opgaven lægges over til forældrene. De forældre med høj social og kulturel kapital vil - i teorien - være i stand til at hjælpe deres børn frem på måde forældre med mindre kapital ikke kan. Det vil naturligvis altid være tilfældet, men uden en større indsats i skolen, vil uligheden umiddelbart blot stige.
Til sidst: Er det her en opgave som skolen realistisk set kan løfte?
Jeg tror det er en opgave forældrene kan løfte på TRODS af skolen, faktisk. Jeg har i lange perioder nægtet at lade mine børn udfylde de der læseskemaer de skulle aflevere hver uge. At læse ER sjovt, men hvis man skal skrive ned præcis hvad man har læst… det er sgu da ikke sjovt for nogen!
Jeg har i lange perioder nægtet at lade mine børn udfylde de der læseskemaer de skulle aflevere hver uge.
Elsker det haha. Siden hvornår er der indført læseskemaer? Det var der ikke da jeg gik i folkeskole. Men måske har jeg bare fortrængt det.
Det kommer nok an på den enkelte skole, og det er muligt at der er nogle børn der bliver motiverede af at se hvor meget de har lavet, men mine børn elsker at læse og læseskemaerne havde udelukkende en negativ effekt og var et stressmoment.
Man skal jo bruge mange mange timer på at læse højt for dem :) Og så i øvrigt stærkt begrænse deres (og sin egen) skærmtid, og selv læse, så de kan se at det er en aktivitet “man” bruger tid på.
Edit: De fleste børn oplever en WOW effekt når de endelig lærer at læse, og så skal man bare hjælpe dem med at smide brænde på det bål. Tage på biblioteket hver uge, fx. Stadig læse rigtigt meget højt for dem.
Enig, højtlæsning og hyggestunder omkring bøger er absolut en nøgle til at skabe gode læsere, men jeg er usikker på at alle forældre kan eller vil gøre det. Tildels fordi de selv har dårlige læseoplevelser fra deres barndom og ungdom - det går tit i arv - og fordi det kan være svært for nogen at passe ind i en travl hverdag. En del af det, vil utvivlsomt være at lægge skærmen fra sig selv.
Det tror jeg du har ret i, men det er egentlig nemt nok at lave en rutine omkring at læse en godnatbog. I perioder er det måske bare en pixiebog, eller en lille biblioteksbog, men med tiden bliver det meget hurtigt til at børnene selv kan læse inden de skal sove.
Det giver også meget at fortsætte med at læse højt. Min mellemste på 9 er en glimrende læser, læser tykke romaner. Men det er alligevel hyggeligt at læse Harry Potter højt for hende.
Nogle af mine bedste barndomsminder er min far der læser Harry Potter op for mig og mine søskende. Selvom jeg ikke læser så meget i dag, så hører jeg stadig rigtig mange lydbøger, hvilket det har været med til at starte for mig. Så det er virkelig givende!
Selvom lydbøger jo ikke læses på samme måde, så udvikler de også ens evne til at koncentrere sig og holde fokus og styrker din fantasi og forestillelsesevne. Mange børn med læsevanskeligheder kunne have god glæde af at lytte til lydbøger.
Det er nemlig superhyggeligt at læse højt - jeg glæder mig også til at komme til Harry Potter med ungerne, men venter nok lige en fire års tid.
Helt enig i, at det er nemt at lave en rutine om at læse en godnatbog - det gør vi med begge vores - men jeg ved fra venner og naboer, at det kan holde hårdt med at få læst og så ender det med en godnattegnefilm eller i den dur i stedet. For nogen er det også et problem at komme på biblioteket (vores lokale er eks. blevet lukket), så adgangen til bøger er længere væk for nogen, end den er for andre.