Danmark står midt i en læsekrise, hvor mange børn mister læselysten. Den udbredte anbefaling om 20 minutters daglig læsning kritiseres nu af både eksperter, undervisningsminister Mattias Tesfaye og skolebestyrelser. De peger på, at tvang ikke fremmer læselyst, og at indsatsen bør fokusere på at skabe gode læseoplevelser fremfor rigide tidskrav.
Skolebestyrelserne mener, at læsning skal tilpasses det enkelte barn, og Dansklærerforeningen understreger vigtigheden af at eksponere børn for sprog og historier – også gennem lyttelæsning. Kritikere fremhæver også udsultningen af skolebiblioteker, som mangler ressourcer til at genopbygge et miljø, der motiverer børn til at læse.
Minister Mattias Tesfaye opfordrer til at gøre læsning lystbetonet fremfor pligtbetonet og foreslår mere fleksible og engagerende metoder for at vende udviklingen.
Damn jeg vidste ikke at de 20 minutter blev administreret sådan: det lyder jo nærmest fængselsagtigt.
Jo, selvfølgelig kan fodbold og klatring være socialt, men det kan Ipad og læsning også være. Børn (og voksne) behøver ikke være hypersociale hele tiden, så længe der er balance i det.
Jeg ved ikke om skolen kan løfte opgaven, men de bliver nok nødt til at være en del af løsningen, fordi mange forældre vil have svært ved at løfte det i hverdagen. Det vil også gøre det endnu mere socialt skævt, hvis opgaven lægges over til forældrene. De forældre med høj social og kulturel kapital vil - i teorien - være i stand til at hjælpe deres børn frem på måde forældre med mindre kapital ikke kan. Det vil naturligvis altid være tilfældet, men uden en større indsats i skolen, vil uligheden umiddelbart blot stige.