Danmark står midt i en læsekrise, hvor mange børn mister læselysten. Den udbredte anbefaling om 20 minutters daglig læsning kritiseres nu af både eksperter, undervisningsminister Mattias Tesfaye og skolebestyrelser. De peger på, at tvang ikke fremmer læselyst, og at indsatsen bør fokusere på at skabe gode læseoplevelser fremfor rigide tidskrav.

Skolebestyrelserne mener, at læsning skal tilpasses det enkelte barn, og Dansklærerforeningen understreger vigtigheden af at eksponere børn for sprog og historier – også gennem lyttelæsning. Kritikere fremhæver også udsultningen af skolebiblioteker, som mangler ressourcer til at genopbygge et miljø, der motiverer børn til at læse.

Minister Mattias Tesfaye opfordrer til at gøre læsning lystbetonet fremfor pligtbetonet og foreslår mere fleksible og engagerende metoder for at vende udviklingen.

  • VonReposti
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    9 hours ago

    Jeg læste alt fra Harry Potter til Ken Follett da jeg gik i indskolingen og elskede at leve mig ind i de verdener forfatterne havde bygget. Men siden jeg blev tvunget til at læse de traditionelle skønlitterære bøger som skolerne tvang på os i den tid til de 20min daglig læsning, så har jeg ikke åbnet én eneste bog. Det var simpelthen så trægt at kæmpe mig igennem historier jeg ikke interesserede mig for, og bruge fritid på det, at jeg fuldstændig mistede lysten til at læse.

    Jeg synes at vi helt burde afskaffe målet, men ellers er jeg helt enig i retorikken. Du får ikke læsere for livet ved at tvinge børn til at læse. Du gør det kun ved at hjælpe dem til at se vidunderen i læsning (og igen, du kan aldrig gøre alle til livslange bognørder, men gør det i stedet sjovt for dem der viser lysten).