Danmark står midt i en læsekrise, hvor mange børn mister læselysten. Den udbredte anbefaling om 20 minutters daglig læsning kritiseres nu af både eksperter, undervisningsminister Mattias Tesfaye og skolebestyrelser. De peger på, at tvang ikke fremmer læselyst, og at indsatsen bør fokusere på at skabe gode læseoplevelser fremfor rigide tidskrav.
Skolebestyrelserne mener, at læsning skal tilpasses det enkelte barn, og Dansklærerforeningen understreger vigtigheden af at eksponere børn for sprog og historier – også gennem lyttelæsning. Kritikere fremhæver også udsultningen af skolebiblioteker, som mangler ressourcer til at genopbygge et miljø, der motiverer børn til at læse.
Minister Mattias Tesfaye opfordrer til at gøre læsning lystbetonet fremfor pligtbetonet og foreslår mere fleksible og engagerende metoder for at vende udviklingen.
Altså jeg kan selv huske min tid i skolen da man tog en tur til skolebiblioteket og så kunne man vælge en hvilken som helst bog og låne den. Der var ingen tvang men det var ligesom sjovt at finde noget godt, det var lidt som en skattejagt.
Så blev de der 20 minutter indført og det var sygt kedeligt og man skulle sidde stille sammen med alle andre i klassen og læse i 20 minutter mens læren “holdt vagt”. Det er den helt forkerte måde at læse på som barn.
Det fede ved turene til skolebiblioteket som barn var jo at det var en social aktivitet. Jeg mindes at jeg fandt de her “Mysteriet om…” bøger der handlede om en masse uforklarede fænomener og det var sjovt at sidde 2-3 drenge rundt om den bog og se billederne og læse om hvad det var for noget (Loch Ness uhyr, vampyrer osv.).
Så hvis skolen skal løfte opgaven, så må den gøre det sjovt og socialt at læse, ikke akavet og kedeligt. Gælder det næsten ikke om alt med børn, ikke kun læsning?
Lige med iPaden synes jeg det er problematisk men fodbold og at klatre i træer er langt mere sociale end at læse for sig selv.
Til sidst: Er det her en opgave som skolen realistisk set kan løfte? Jeg tror forældrene har meget mere mulighed for at gøre noget her og for skolen er det meget svært at gøre det godt. Jeg er sikker på at jeg bare var iblandt dem gruppe i skolebiblioteket der læste, men der var sikkert mange der ikke gjorde. Men måske er det også fint? Måske kan folk godt lære at læse senere i livet.
Ja, turene på biblioteket var virkelig fede. Selvom jeg var i en meget dysfunktionel klasse gik der konkurrence i at finde den mest interessante bog, så jeg fandt ofte en jeg faktisk havde lyst til at læse i.
Damn jeg vidste ikke at de 20 minutter blev administreret sådan: det lyder jo nærmest fængselsagtigt.
Jo, selvfølgelig kan fodbold og klatring være socialt, men det kan Ipad og læsning også være. Børn (og voksne) behøver ikke være hypersociale hele tiden, så længe der er balance i det.
Jeg ved ikke om skolen kan løfte opgaven, men de bliver nok nødt til at være en del af løsningen, fordi mange forældre vil have svært ved at løfte det i hverdagen. Det vil også gøre det endnu mere socialt skævt, hvis opgaven lægges over til forældrene. De forældre med høj social og kulturel kapital vil - i teorien - være i stand til at hjælpe deres børn frem på måde forældre med mindre kapital ikke kan. Det vil naturligvis altid være tilfældet, men uden en større indsats i skolen, vil uligheden umiddelbart blot stige.
Jeg tror det er en opgave forældrene kan løfte på TRODS af skolen, faktisk. Jeg har i lange perioder nægtet at lade mine børn udfylde de der læseskemaer de skulle aflevere hver uge. At læse ER sjovt, men hvis man skal skrive ned præcis hvad man har læst… det er sgu da ikke sjovt for nogen!
Elsker det haha. Siden hvornår er der indført læseskemaer? Det var der ikke da jeg gik i folkeskole. Men måske har jeg bare fortrængt det.
Det kommer nok an på den enkelte skole, og det er muligt at der er nogle børn der bliver motiverede af at se hvor meget de har lavet, men mine børn elsker at læse og læseskemaerne havde udelukkende en negativ effekt og var et stressmoment.