Man kan kræve at få lavet en trafikmåling med de der sorte ledninger over vejen som tæller biler. Hvis der er mere end 50% gennemgående trafik så skal kommunen overtage driften. Hvis ikke, så skal man selv betale for vedligeholdelse og også betale for selve målingen.
Vores private fællesvej er egentlig blind, men blev flittigt brugt af gennemgående trafik til en kommunal grund. Nogle gange var det en ren mudder pøl.
Det var kun i perioder, så det ville være lidt et sats at lave en måling. Vi fik i stedet kommunen til at afspærre deres grund ved at sætte kampsten op for enden af vores vej. Nu er kommunens folk og andre tvunget til at følge lokalplanen og benytte den rigtige tilkørsel til deres grund.
50% er alligevel ret højt sat synes jeg. Så kun hvis over dobbelt så mange brugere som betalere så vil kommunen overtage?
Det er simpelt flertal.
Hvis flertallet er “uvedkommende trafik” så skal kommunen gøre noget for at nedbringe trafikken eller overtage omkostningen.
Hvis flertallet er beboere på vejen, så skal resten af samfundet ikke belastes af omkostningen ved at vedligeholde vejen.
Det ikke decideret unormal praksis med grus og jordveje i dk - hvor jeg bor har jeg en privatvej der kun fører til mit hus, men også en del af den offentlige grusvej, men den bliver også vedligeholdt derefter 🤷♀️ ikke fordi jeg har modvilje, men fordi det tiltider er halv dyrt og hårdt arbejde. Vidste heller ikke det hørte med at jeg købte huset…
Hvis de knap 300 kilometer veje bliver omdannet til private veje, kan kommunen spare omkring fem millioner kroner om året. Det tæller også til fordel for beslutningen, erkender Jesper Greth.
En spareøvelse altså, for de flestes fordel til bekostning af de få der kommer til at eje vejene. Er der nogen bestemte veje eller slags veje der er udvalgt til det? Det lyder lidt urimeligt når alle har adgang til vejene at de ikke også betales af alle i kommunen.
Hypotetisk tanke: Hvis vejene er private så er beboerne vel i sin gode ret til at sætte et hegn/port op og så nægte adgang til andre end beboere. Andre mennesker skal da ikke slide på de veje man nu er pålagt at skulle vedligeholde da de nu er private? Så må folk betale for at få adgang så de hjælper med vedligeholdelsen.
Måske man kunne lave en fælles kasse for alle områder så alle kunne betale et lille beløb om året for så at få adgang til at køre alle steder mod at vejene så blev vedligeholdt og betalt af følleskassen. Måske det skulle være en slags organisation for det lokale område som står for vedligeholdelsen… Nej det ville jo være for fjollet…
/s
Det er lidt sådan det fungerer mange steder i Norge, specielt i hytteområderne. De kan være ret militante med at håndhæve det.
Ja det har jeg også oplevet, og der er som turist(i ordets oprindelige betydning) nogen gange svært at betale selv om men gerne vil det.
Hvis vejene er private
Det er hele humlen, de er private fællesveje, det vil sige at de er private så beboer foreningen sørger for at vedligeholde vejen, men de er samtidig fælles så alle har lov til at bruge dem, og ja det er ikke særlig fedt, her hvor jeg bor har vi også fået en privat fællesvej, kommunen sørgede dog for at vejen var helt i orden inden de overdrog den, men der skal stadigvæk gøres noget og det står vi så selv for at betale for, men vi bor heldigvis lidt sådan at det kun er dem der bor her der kommer her, men alligevel.
“Privat fællesvej” giver jo ikke mening…de to ting er modsætninger
Det giver fint mening for kommunen, de har en vej som alle kan benytte men som de ikke selv betaler for
Privat betyder bare at kommunen ikke står til ansvar, men beboerne. De er flere om at deles om vejen, derfor er det nu deres ansvar at vedligeholde den.
Det er dejligt at bo i et land hvor al den velfærd man fik at vide var ens menneskeret i opvæksten nu bliver sparet væk og man i højere og højere grad bliver tvunget til at betale ud af egen lomme for noget, der burde være det offentliges ansvar.