• MBech
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    ·
    1 day ago

    Jeg kan se at mange her i kommentar feltet snakker om at det er for at få folk til at droppe bilerne, eller at folk bliver tvunget til at droppe bilerne. Men altså 600 kr. for at få synet bilen lyder for mig, som var nødsaget til at sælge min bil for et år siden pga. økonomiske problemer, ikke som noget der nogensinde vil være et problem, selv for de dårligere stillet bilejere. Det er 50 kr. der skal lægges til side pr måned… Det vil måske tvinge dem til at få repareret bilens fejl lidt oftere, som da bevares også er en omkostning, men som der nu engang er en grund til at man dumper syn for at have, og som man nu engang ville skulle have repareret ved syn alligevel.

    Der er også nogle der drager paralleller til at det skulle være i den grønne omstillings navn, men det har jeg virkelig også svært ved at forstå. Folk kommer jo ikke til at købe en 5 år gammel bil til 100.000 kr. i stedet for en 20 år gammel bil til 20.000 kr, bare fordi den koster 600 kr. mere om året.

    • EvilCartyen
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      edit-2
      1 day ago

      Enig i begge dele.

      Det er også ret nemt at sige til folk de skal droppe bilerne når man selv bor i byen tæt ved alting og ikke har fx børn eller tunge ting der skal transporteres.

      Jeg synes det ville være dejligt hvis jeg kunne droppe bilen, men det giver hverken økonomisk eller praktisk mening, og jeg bor endda et sted med ok offentlig transport. Det er jo ikke fordi jeg bare elsker at bruge tusindvis af kroner på en dum metalkasse på hjul.

    • KlorofylMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      edit-2
      1 day ago

      Mon ikke ideen er at gøre som med smøger: lidt afgift en gang i mellem til det endeligt er nok til at folk ændrer adfærd.

  • krydret_ismaskine
    link
    fedilink
    arrow-up
    10
    ·
    2 days ago

    Det virker for mig som en udgift der hovedsageligt vil ramme dem med færre penge på lommen som ikke har råd til en nyere bil.

    Altså et decideret socialt skævt tiltag, som rammer mange uden et reelt alternativ til en ældre bil.

    Fokus bør som altid være på at forbedre den offentlige transport før man evt. trækker tæppet væk under folk med få ressourcer.

  • Core
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    1 day ago

    Det er, åbenlyst, socialt skævt, som flere skriver. Det kan undre at EU-kommissionen ikke fokusere på at skabe reel offentlig transport i landene, i stedet for. God offentlig transport, til rimelige priser, vil få langt de fleste bilister, som er pressede økonomisk, til at skifte. Og bliver det så bedre og bedre, så vil mange andre følge med.

    Dem der bliver hårdest ramt her, er jo dem der har en bil af nødvendighed, og en del af dem, har meget lave indtægter.

  • vandsjov
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    2 days ago

    Ved ikke hvordan forholdene er andre steder i Europa. Er der steder hvor der slet ikke foretages periodisk syn, for så kan jeg godt forstå at man vil indføre “et eller andet”. Men som det bliver sagt i artiklen, så vil skift fra 2 år til 1 år nok ikke gavne vildt meget.

    • SorteKaninOPMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      2 days ago

      Jeg vil være stærkt overrasket hvis ikke der allerede er EU lovgivning på området. Det her handler om gamle biler.

  • drkt@scribe.disroot.org
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    arrow-down
    4
    ·
    2 days ago

    På en eller anden plan har jeg det fint med det. Jeg har ikke bil, og der er alt for mange der har bil, som ikke vil støtte udvildelse af offentlig transport. Hvis dem, som har bil, skal mærke det på pungen, før det vil spille bold, så ok med mig.

    • Tralle
      link
      fedilink
      arrow-up
      8
      arrow-down
      2
      ·
      edit-2
      2 days ago

      Ja lad os da straffe dem som ikke har noget alternativ.

      Jeg tror ikke du ved hvor meget spildtid der vil være hvis du er afhængig af offentlig transport i provinsen.

      Jeg vil da gerne af med min bil hvis der var et alternativ, det er pisse dyrt at have bil. Men når jeg begynder at synes det er for dyrt, så tager jeg lige en tur med det offentlige. Så er jeg kureret for den vildfarelse

      • drkt@scribe.disroot.org
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        ·
        edit-2
        1 day ago

        Jeg tror ikke du ved hvor meget spildtid der vil være hvis du er afhængig af offentlig transport i provinsen.

        øhm, jo?

        Prøv lige at hør her; hvis jeg kan leve hele mit liv uden bil i Jylland så kan du også. Det er et valg du har taget.

        • Tralle
          link
          fedilink
          arrow-up
          5
          ·
          edit-2
          1 day ago

          Min tid er det vigtigste jeg har.

          Min tid er åbenbart mere værd end din.

          Lad mig tage et eksempel. Vil jeg en tur til Haderslev station, så vil det i følge maps tage 1 time og 48 min. Start med 43 min gåtur.

          I bil ville jeg nå det før jeg havde gået til busstoppet…

          Jamen det er da et valg. Det ser jeg godt. Meeeen jeg tager bilen.

          • SorteKaninOPMA
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            1 day ago

            Jeg synes egentlig det lyder som om i er meget enige. Bil er et nødvendigt onde, i de tilfælde hvor det offentlige ikke er realistisk. Men bil er også mega dyrt og det ville være federe hvis vi havde bedre offentlig transport så færre var nødt til at bruge bil.

            Selvfølgelig er der et valg i forhold til bil og offentlig transport, men det valg baserer sig jo i stor grad på mulighederne for offentlig transport.

            • Tralle
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              20 hours ago

              Jeg tror ikke på du kan gøre offentlig transport fleksibelt nok. Vi er bekvemme, og mange flytter sig langt dagligt pga arbejde osv.

              Selv samkørsel er svært at få folk med på. Og jeg forstår det godt, det er bare så meget nemmere når du ikke skal planlægge eller være afhængig af andre.

              Jeg tror ikke du blev populær i går i Odense/fredericia hvis du stod og talte om hvor fantastisk offentlig transport er. En nedrevet køreledning på Fyn. Ingen busser tilgængelig for dsb, så folk har ventet op mod 7 timer på at komme videre.

          • drkt@scribe.disroot.org
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            1 day ago

            Jeg håber du stemmer på et parti der vil udvide offentlig transport, for ellers faller det argument lidt fladt.

    • KlorofylMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      arrow-down
      1
      ·
      1 day ago

      Der er sindsygt dyrt at have bil. Manglende omstillingsvillighed handler ikke om penge. Ikke for os i hvertfald. Hvis vi kunne, droppede vi på stedet vores biler. Men den manglende offentlige transport giver os intet valg.

      • drkt@scribe.disroot.org
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        arrow-down
        1
        ·
        2 days ago

        Og de har ret, men vores regering rammer skævt på hele spektrum. Der er for mange biler i det danske samfund, så jeg er generelt pro lovgivning som tager dem af vejene, også hvis det rammer skævt. Så kan de jo være at vi på et tidspunkt rammer en kritisk masse af lav-indkomst personer som er trætte af systemet, og så gør vi noget ved det i stedet for at blive ved med at stemme på midterpartier.

        • Sommerhaven
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          2 days ago

          Det sys jeg nu de gør ret tit… Og igen. Enig, vi er generelt for pro privatbilismen generelt.

          • krydret_ismaskine
            link
            fedilink
            arrow-up
            4
            ·
            2 days ago

            Danmark er så håbløst bagud med investeringer i offentlig transport, såsom fuld elektrificering af jernbanenettet og mange flere spor og lokalbaner på kryds og tværs i hele landet.

            Vi har selv en snart 10 år gammel bil fordi det er praktisk med hus+trailer og fordi mange spændende steder her i Danmark ganske enkelt er for svære eller decideret umulige at komme til med offentlig transport. Vi kunne sagtens have købt en nyere bil, men vi er nærige og tog en stram omkostning:fordel-vurdering. Og den kører fint med 150.000km på tælleren, den er langt fra slidt op.

            LetsGo-delebiler klarede vores behov for bil 1-2 gange om måneden før vi flyttede i hus, men dels bor vi uden for deres område nu, og det ville blive for dyrt med vores ændrede behov.

            Jeg har venner og bekendte for hvem det er kritisk i forhold til transporttid og jobmuligheder at have en bil, og pengene er ganske enkelt ikke til en der er nyere end 10 år. De holder den gamle bil kørende med service de selv eller familien kan lave og en flink hobbymekaniker til resten. For mange af os betyder 500kr ekstra om året måske ikke alverden, men på et stramt budget gør det ondt.

            Man kan betale meget service og dele fra en ophugger med tjenester eller en ramme dåsebajere, og hvis synet klares på samme måde eller som et “SMS-syn”, hvilken værdi har det så?

            • Sommerhaven
              link
              fedilink
              arrow-up
              3
              ·
              1 day ago

              Vi bor heller ikke i nogen fancy by med 10-minuttersdrift og fancy letbaner. Her kører én sølle bus i timen mellem to større byer – og that’s it. Vi har klaret os med cykler og en gang imellem lån af bil, men det kræver planlægning, kompromisser og nogle gange ren vilje.

              Det burde jo ikke være sådan, at man skal være halv-superhelt for at leve uden bil. Hvis kollektiv transport virkelig var et realistisk alternativ, ville langt flere tage den vej. Men i stedet får vi politiske udspil, der straffer folk med gamle biler – uden at tilbyde noget som helst brugbart i bytte. Det er ikke den korrekte vej at gå, vi skal give alternativerne et boost nu.

              Ikke DSB planen med nye toge om 4-5 år.