• MBech
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    ·
    5 days ago

    Jeg kan se at mange her i kommentar feltet snakker om at det er for at få folk til at droppe bilerne, eller at folk bliver tvunget til at droppe bilerne. Men altså 600 kr. for at få synet bilen lyder for mig, som var nødsaget til at sælge min bil for et år siden pga. økonomiske problemer, ikke som noget der nogensinde vil være et problem, selv for de dårligere stillet bilejere. Det er 50 kr. der skal lægges til side pr måned… Det vil måske tvinge dem til at få repareret bilens fejl lidt oftere, som da bevares også er en omkostning, men som der nu engang er en grund til at man dumper syn for at have, og som man nu engang ville skulle have repareret ved syn alligevel.

    Der er også nogle der drager paralleller til at det skulle være i den grønne omstillings navn, men det har jeg virkelig også svært ved at forstå. Folk kommer jo ikke til at købe en 5 år gammel bil til 100.000 kr. i stedet for en 20 år gammel bil til 20.000 kr, bare fordi den koster 600 kr. mere om året.

    • EvilCartyen
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      edit-2
      4 days ago

      Enig i begge dele.

      Det er også ret nemt at sige til folk de skal droppe bilerne når man selv bor i byen tæt ved alting og ikke har fx børn eller tunge ting der skal transporteres.

      Jeg synes det ville være dejligt hvis jeg kunne droppe bilen, men det giver hverken økonomisk eller praktisk mening, og jeg bor endda et sted med ok offentlig transport. Det er jo ikke fordi jeg bare elsker at bruge tusindvis af kroner på en dum metalkasse på hjul.

    • KlorofylMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      edit-2
      4 days ago

      Mon ikke ideen er at gøre som med smøger: lidt afgift en gang i mellem til det endeligt er nok til at folk ændrer adfærd.