Danmark er så håbløst bagud med investeringer i offentlig transport, såsom fuld elektrificering af jernbanenettet og mange flere spor og lokalbaner på kryds og tværs i hele landet.
Vi har selv en snart 10 år gammel bil fordi det er praktisk med hus+trailer og fordi mange spændende steder her i Danmark ganske enkelt er for svære eller decideret umulige at komme til med offentlig transport. Vi kunne sagtens have købt en nyere bil, men vi er nærige og tog en stram omkostning:fordel-vurdering. Og den kører fint med 150.000km på tælleren, den er langt fra slidt op.
LetsGo-delebiler klarede vores behov for bil 1-2 gange om måneden før vi flyttede i hus, men dels bor vi uden for deres område nu, og det ville blive for dyrt med vores ændrede behov.
Jeg har venner og bekendte for hvem det er kritisk i forhold til transporttid og jobmuligheder at have en bil, og pengene er ganske enkelt ikke til en der er nyere end 10 år. De holder den gamle bil kørende med service de selv eller familien kan lave og en flink hobbymekaniker til resten. For mange af os betyder 500kr ekstra om året måske ikke alverden, men på et stramt budget gør det ondt.
Man kan betale meget service og dele fra en ophugger med tjenester eller en ramme dåsebajere, og hvis synet klares på samme måde eller som et “SMS-syn”, hvilken værdi har det så?
Vi bor heller ikke i nogen fancy by med 10-minuttersdrift og fancy letbaner. Her kører én sølle bus i timen mellem to større byer – og that’s it. Vi har klaret os med cykler og en gang imellem lån af bil, men det kræver planlægning, kompromisser og nogle gange ren vilje.
Det burde jo ikke være sådan, at man skal være halv-superhelt for at leve uden bil. Hvis kollektiv transport virkelig var et realistisk alternativ, ville langt flere tage den vej. Men i stedet får vi politiske udspil, der straffer folk med gamle biler – uden at tilbyde noget som helst brugbart i bytte. Det er ikke den korrekte vej at gå, vi skal give alternativerne et boost nu.
Danmark er så håbløst bagud med investeringer i offentlig transport, såsom fuld elektrificering af jernbanenettet og mange flere spor og lokalbaner på kryds og tværs i hele landet.
Vi har selv en snart 10 år gammel bil fordi det er praktisk med hus+trailer og fordi mange spændende steder her i Danmark ganske enkelt er for svære eller decideret umulige at komme til med offentlig transport. Vi kunne sagtens have købt en nyere bil, men vi er nærige og tog en stram omkostning:fordel-vurdering. Og den kører fint med 150.000km på tælleren, den er langt fra slidt op.
LetsGo-delebiler klarede vores behov for bil 1-2 gange om måneden før vi flyttede i hus, men dels bor vi uden for deres område nu, og det ville blive for dyrt med vores ændrede behov.
Jeg har venner og bekendte for hvem det er kritisk i forhold til transporttid og jobmuligheder at have en bil, og pengene er ganske enkelt ikke til en der er nyere end 10 år. De holder den gamle bil kørende med service de selv eller familien kan lave og en flink hobbymekaniker til resten. For mange af os betyder 500kr ekstra om året måske ikke alverden, men på et stramt budget gør det ondt.
Man kan betale meget service og dele fra en ophugger med tjenester eller en ramme dåsebajere, og hvis synet klares på samme måde eller som et “SMS-syn”, hvilken værdi har det så?
Vi bor heller ikke i nogen fancy by med 10-minuttersdrift og fancy letbaner. Her kører én sølle bus i timen mellem to større byer – og that’s it. Vi har klaret os med cykler og en gang imellem lån af bil, men det kræver planlægning, kompromisser og nogle gange ren vilje.
Det burde jo ikke være sådan, at man skal være halv-superhelt for at leve uden bil. Hvis kollektiv transport virkelig var et realistisk alternativ, ville langt flere tage den vej. Men i stedet får vi politiske udspil, der straffer folk med gamle biler – uden at tilbyde noget som helst brugbart i bytte. Det er ikke den korrekte vej at gå, vi skal give alternativerne et boost nu.
Ikke DSB planen med nye toge om 4-5 år.