Aula burde bare gøre det muligt for den enkelte klasselærer at opsætte begrænsninger, så de kan styre flowet. Eksempler på begrænsninger en lærer skal kunne indføre:
- Beskeder kan max være 100 ord lange
- Du kan sende en besked om ugen
- Din besked bliver kun vist til klasselæreren, ikke til de andre forældre
- Kun klasselæreren kan skrive til alle forældre
- Klasselæreren kan gøre en besked sendt af en forælder synlig for de andre forældre, hvis det giver mening, men det er ikke standard
Osv. Spørgsmålet er så om virksomheden bag Aula bliver belønnet for højaktivitet og derfor modtager flere penge, hvis de i stedet sørger for at der sker en masse på platformen? Hvad er de økonomiske incitamenter?
Heh det er gode spørgsmål, jeg ved heller ikke hvad, hvis nogle, økonomiske incitamenter der er.
Dine forslag ville virkelig hjælpe appen utrolig meget!
Man skal på den anden side også passe på med for mange begrænsninger. Vores søn er lige startet i skole, og i den forbindelse var vi til første forældremøde hvor det blev aftalt at der laves en forældregruppe hvor man kan koordinere ting uden at belemre læreren. F.eks. har hhv fædre og mødre mødtes over en øl for at lære hinanden at kende. Til forældremødet blev der som det første spurgt “Facebook eller Aula?”. Til min store overraskelse var der kun en forælder ud over mig der foretrak Aula, og det var kun fordi jeg var ret insisterende at det endte med Aula. Hvis der kommer for mange begrænsninger på hvor mange man kan skrive til, så risikerer man derfor at skubbe forældrene over på Facebook.
Ja, det er jo heller ikke så godt.
Den slags sker. Universitetet, ja DIKU, er begyndt at skrive til de nye studerende via Facebook-grupper. Der bliver oprettet en gruppe per årgang, hvor både rusvejledere, instruktorer, forelæsere osv. er del af og alle studerende inviteres… og hvorfor? Nogle studerende har brokket sig over at modtage for mange emails og fakultetet har derfor nedlagt forbud mod at institutterne selv kan sende mails til de studerende (doh!)
Nå, men jeg tror stadig ikke Aula har behov for at være et fuldstændigt socialt medie, som det nogle gange lyder som om det bliver brugt som. Jeg har aldrig brugt det selv.
Resume af artiklen: Administrerende direktør for Kombit, Kristian Vengsgaard, erkender, at Aula skaber betydelig stress blandt lærere og forældre. Dette udsagn kommer som en del af den aktuelle debat om Aula, som blev åbnet af statsminister Mette Frederiksen under Folketingets åbning. Hun nævnte muligheden for at afskaffe Aula på grund af utilfredshed blandt forældre.
Kristian Vengsgaard tror dog ikke, at platformen bliver afskaffet, men snarere forventer, at der vil være betydelige ændringer i fremtiden for at forbedre Aula. Han mener, at problemet starter med kulturen omkring Aula og den måde, den bruges på. Der er en overvældende mængde kommunikation, især beskeder mellem forældre og lærere, der skaber stress. Tallene viser, at der sendes omkring 10.000 beskeder i minuttet om morgenen og op til 600.000 beskeder på en time hver morgen.
Sociolog og skoleforsker Maria Ørskov Akselvoll mener også, at problemet ligger i brugen og kulturen omkring Aula. Hun påpeger, at forældre i dag forventes at involvere sig meget i deres børns skolegang og tage ansvar. Dette kan føre til for meget information på platformen, hvilket skaber ubalance.
Kombit arbejder på at identificere ændringer, der kan forbedre Aula, og de overvejer at implementere teknologiske løsninger som at begrænse beskeder på bestemte tidspunkter og muligheden for at kategorisere beskeder efter vigtighed. Disse ændringer vil dog først blive implementeret, når de er blevet drøftet med sektoren og godkendt af bestyrelsen, som består af kommunerne.
Chef for børne- og skoleområdet i Kommunernes Landsforening (KL), Peter Pannula Toft, mener, at der ikke er nogen planer om at afskaffe Aula på nuværende tidspunkt. Han påpeger, at forældrenes tilfredshed med platformen er relativt stabil, men at de er åbne for ændringsforslag fra Kombit. Han understreger vigtigheden af at aftale fælles spilleregler for brugen af Aula for at undgå stress blandt både lærere og forældre på skoler og institutioner.
deleted by creator