• 46 Posts
  • 144 Comments
Joined 2 years ago
cake
Cake day: June 16th, 2023

help-circle
  • Amazon -> find produkter via Pricerunner --> køb hos lokale danske webshops (det her er åbentbart sværere end som så i andre EU-lande, da Amazon har dræbt så mange webshops rundt omkring)

    Amazon kindle -> Mofibo reader (om jeg forstår de ikke sælger den mere!)

    Goodreads (Amazon) -> StoryGraph

    Twitter -> BlueSky

    Spotify frem for amerikansk musikstreaming.

    Streaming services (Netflix, Disney, Apple TV+, Amazon Prime, SkyShowtime) -> pirat kopiering???

    YouTube -> ??

    LinkedIn -> ??


  • dybbertoPrivatliv*Permanently Deleted*
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    edit-2
    14 days ago

    Nej, men Hyundai går nogle gange lidt over stregen og jeg tror ikke helt de altid lever op til EU lovgivning.

    Jeg sendte en anmeldelse til forbrugerombudsmanden fordi man 1) bliver tvunget over på digital service bog og 2) kun kan se den digitale service bog, hvis man samtidig tillader at Hyundai sender en direkte markedsføring (reklame emails).

    Forbrugerombudsmanden sendte dem vist et brev, men jeg har ikke tjekket om de har ændret praksis.

    Men jeg tror I hvert fald at der er noget man som helt almindelig forbruger kan gøre, ved bare at indrapportere den slags, eller bruge mulighederne GDPR stiller, og jo flere der bruger dem, jo mere pres på industrien for at implementere det korrekt og så det er nemt fx at få udleveret eller slettet sin data.






  • dybbertoFeddit.dkForudsig hvad der sker i 2025
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    3 months ago

    Min forudsigelse er at ChatGPT inden længe bliver reklameinficeret i gratis versionen. Hvordan det skal foregå og man samtidig skal bevare troværdigheden er jeg ikke sikker på. Men hvis de vil have den almindelige forbruger som brugere, så er de fleste vandt til at få ting gratis (YouTube, Gmail, søgemaskiner, sociale medier) mod at få vist en masse reklamer.

    Det kan også være det er nogle andre der laver den model først og ikke ChatGPT…

    På den lange bane tror jeg Microsoft er den store vinder økonomisk set, da de integrerer CoPilot i alt, og har skiftet Office over på abonnementsordning, så CoPilot kan finansieres den vej. Ikke at CoPilot er særlig imponerende lige nu…



  • OTPP ville gerne sælge, og man risikerede det røg i hænderne på en kapitalfond.

    Med staten som ejer bliver det også politikernes ansvar at gøre noget ved den luftforurening lufthavnen forårsager. Meget af forureningen lokalt omkring lufthavnen stammer fra at det er flyene selv der taxier frem og tilbage. Hvis de i stedet blev trukket til og fra landingsbanen, af elektriske køretøjer ville det reducere forureningen utrolig meget. Sådan en beslutning vil ikke være noget en kapitalfond vil foretage.






  • Jeg forstår ikke at ingen nævner at den primære årsag til at de vil have det data er for helt præcist at sige hvilke transportmidler der køres i og dermed hvilke transportselskaber der skal have penge for turen. Det er også derfor vi med kortene skal checke ind hver gang vi skifter transportmiddel.

    Før rejsekortet kunne den afregning til de forskellige transportmidler godt klares på anden vis. Så politikerne kan jo bare beslutte at gå tilbage til den gamle heuristiske med at afregne transportselskaberne og så ville vi ikke have det behov for sporing.










  • Det lyder til at elbiler i stedet gør biler til del af “brug og smidvæk” kulturen, hvor de efter måske kun 10 år er så dyre at reparere at det bedre kan betale sig at skrotte og købe nyt. En bil bør da mindst holde 20 år, evt. med flere forskellige ejere.

    Løsningen er ikke elbiler, men at køre mindre bil. Vi snakker for lidt om elcykler til pendling. Selv bor jeg dog så tæt på job at jeg kan klare det på en almindelig cykel og et bad når jeg kommer frem.

    Lige nu kigger vi efter en ladcykel. Vi havde tænkt at købe en babboe her til foråret, men nu skal vi i gang med ny research på hvad model der er bedst efter de er dømt ude.