Mange har brokket sig over at PostNord er svære at komme i kontakt med. De fjernede muligheden for at kontakte dem via email for et par år siden. Jeg klagede til Forbrugerombudsmanden, fordi de skal oplyse en emailadresse. Forbrugerombudsmanden forklarede reglerne for PostNord, men havde ikke ressourcer til at føre en sag efter PostNord ignorerede henvendelsen.

Så jeg lagde sgu sag an mod dem. De har nu valgt at efterkomme kravet, så nu er der en emailadresse man kan skrive til. Om de så er gode til at svare er nok en anden sag…

  • dybber
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    7 months ago

    Hvilken paragraf siger at firmaer skal have en emailadresse?

      • SorteKaninMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        7
        ·
        7 months ago

        For de dovne:

        § 7. En tjenesteyder skal give oplysning om

        1. tjenesteyderens navn,
        2. den fysiske adresse, hvor tjenesteyderen er etableret,
        3. e-post-adresse og eventuelt postadresse og andre oplysninger om tjenesteyderen, som gør det muligt at kontakte og kommunikere med tjenesteyderen,

        […]

        Fra https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2002/227

        Elsker at de kalder det en “e-post-adresse” 😂

    • Peter Makholm (Dansk)@norrebro.space
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      7 months ago

      Ikke direkte.

      Men flere steder i købeloven og forbrugeraftaleloven er nævnt at køber og sælger skal meddele hinanden forskellige ting. Hvad det betyder er delvist beskrevet i Købelovens §61, men den er lidt gammeldags og taler om " indleveret til befordring med telegraf eller post".

      Mere generelt tror jeg der ligger en almindelig retspraksis om at dette skal kunne ske på “sædvanlig” vis og at sælger ikke må “opfinde” obskure kontakt-ritualer som for eksemple “gæt en webformular”.