• Marand
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    21 days ago

    Jeg forstår ikke helt grundlaget for beslutningen må jeg sige.

    “Hvis handlen går igennem, så betinger staten sig på, at de over tid skal sælge en del af lufthavnen fra, så staten kommer på en ejerandel på 50,1 procent. Hermed vil de dog stadig fastholde aktiemajoriteten.”

    “- Dermed fremtidssikrer vi, at lufthavnen også i fremtiden har en ansvarlig og langsigtet ejerkreds, og vi sikrer gode rammer for, at lufthavnen som central dansk infrastruktur og en af Danmarks største arbejdspladser også i fremtiden bidrager positivt til den danske økonomi, dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser, siger han.”

    Så de vil gerne have større medbestemmelse over ejerkredsen men var det et problem at nogle pensionsselskaber (ATP og OTPP) ejede størstedelen før? Pensionsselskaber anser jeg som rimelige benigne, de er ikke ofte efter hurtig profit.

    • EvilCartyen
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      21 days ago

      Det er muligt at pensionsselskaberne annoncerede at de ville sælge, og staten var tvunget ud i at købe først, inden det blev solgt til en slem tredjepart.

    • dybber
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      20 days ago

      OTPP ville gerne sælge, og man risikerede det røg i hænderne på en kapitalfond.

      Med staten som ejer bliver det også politikernes ansvar at gøre noget ved den luftforurening lufthavnen forårsager. Meget af forureningen lokalt omkring lufthavnen stammer fra at det er flyene selv der taxier frem og tilbage. Hvis de i stedet blev trukket til og fra landingsbanen, af elektriske køretøjer ville det reducere forureningen utrolig meget. Sådan en beslutning vil ikke være noget en kapitalfond vil foretage.