• KrestenOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    9
    ·
    1 day ago

    Vil lige brokke mig over at DRs journalistik. Vi har da både de nye Vectron lokomotiver, Øresundstogene og IR4, som alle kører på el

    • krydret_ismaskine
      link
      fedilink
      arrow-up
      10
      ·
      1 day ago

      Her er det specifikt batteritog, hvor de øvrige bruger køreledninger. Det kunne man godt have præciseret bedre.

    • President_PyrusMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      8
      ·
      1 day ago

      Lige her er det vel nok redaktøren der har bestemt titlen. Men helt generelt er kritik af DR’s journalistik da på sin plads.

  • Ymer
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 day ago

    Altså, jeg er med på at toge jo som udgangspunkt ikke kan køre i særligt mange forskellige retninger, men jeg synes nu alligevel at det er synd at man ikke har givet lokoføreren et større vindue?

    Når det er sagt: Sejt (og temmelig vildt!) med et batteridrevet tog.

    • krydret_ismaskine
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      18 hours ago

      Jeg så helst at man brugte køreledninger i stedet for batterier, men for små lokalbaner hænger investeringen måske bedre sammen med en ladestation ved hver endestation i stedet for alle de master mm.

      • Jramskov
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        14 hours ago

        Hvorfor? Jeg tror batterier har en række fordele, bla. mindre infrastruktur i landskabet. Hold da op det ville være fint hvis letbanen i Aarhus ikke krævede køreledninger - det ville vel også løse 90% af alle forsinkelser om vinteren 😁

        • krydret_ismaskine
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          edit-2
          8 hours ago

          Med batterier skal hvert eneste tog have tunge batterier om bord, og det kræver en del ressourcer at producere batterier med den nødvendige kapacitet til et tog. Desuden skal de skiftes når kapaciteten falder under et vist niveau, men her kan de selvfølgelig fortsat bruges som batteribackup til vedvarende energi osv.

          Fordelen ved køreledninger at de er ret billige i materialer, hovedsageligt stålmaster og kobberledninger. Hertil selvfølgelig transformatorstationer efter behov. Men når det først er sat op er udgifterne til vedligehold minimale.

          På selve toget sparer man plads og vægt til batterier, der er blot brug for pantografer, styringsenhed og elmotorer. Og netop fordi toget altid kører på en kendt strækning og ikke skal køre omveje som f.eks. en bus, skal køreledningerne jo blot følge sporene. Hvis toget endelig skal køres på spor hvor der ikke er køreledninger, kan man koble en batteri- eller motorvogn på.

        • SorteKaninMA
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          9 hours ago

          Alt andet lige er køreledninger vel mere effektive og store batterier sviner også mere tænker jeg. Men det er bare nogle skøn fra min side, jeg har ikke tal på det.