Som de første i Danmark sætter Midtjyske Jernbaner Danmarks første batteritog på skinner i det vestjyske. Her skal syv batteritog erstatte de dieseltog, som fra i dag udfases.
Hvorfor? Jeg tror batterier har en række fordele, bla. mindre infrastruktur i landskabet. Hold da op det ville være fint hvis letbanen i Aarhus ikke krævede køreledninger - det ville vel også løse 90% af alle forsinkelser om vinteren 😁
Med batterier skal hvert eneste tog have tunge batterier om bord, og det kræver en del ressourcer at producere batterier med den nødvendige kapacitet til et tog. Desuden skal de skiftes når kapaciteten falder under et vist niveau, men her kan de selvfølgelig fortsat bruges som batteribackup til vedvarende energi osv.
Fordelen ved køreledninger at de er ret billige i materialer, hovedsageligt stålmaster og kobberledninger. Hertil selvfølgelig transformatorstationer efter behov. Men når det først er sat op er udgifterne til vedligehold minimale.
På selve toget sparer man plads og vægt til batterier, der er blot brug for pantografer, styringsenhed og elmotorer. Og netop fordi toget altid kører på en kendt strækning og ikke skal køre omveje som f.eks. en bus, skal køreledningerne jo blot følge sporene. Hvis toget endelig skal køres på spor hvor der ikke er køreledninger, kan man koble en batteri- eller motorvogn på.
Alt andet lige er køreledninger vel mere effektive og store batterier sviner også mere tænker jeg. Men det er bare nogle skøn fra min side, jeg har ikke tal på det.
Hvorfor? Jeg tror batterier har en række fordele, bla. mindre infrastruktur i landskabet. Hold da op det ville være fint hvis letbanen i Aarhus ikke krævede køreledninger - det ville vel også løse 90% af alle forsinkelser om vinteren 😁
Med batterier skal hvert eneste tog have tunge batterier om bord, og det kræver en del ressourcer at producere batterier med den nødvendige kapacitet til et tog. Desuden skal de skiftes når kapaciteten falder under et vist niveau, men her kan de selvfølgelig fortsat bruges som batteribackup til vedvarende energi osv.
Fordelen ved køreledninger at de er ret billige i materialer, hovedsageligt stålmaster og kobberledninger. Hertil selvfølgelig transformatorstationer efter behov. Men når det først er sat op er udgifterne til vedligehold minimale.
På selve toget sparer man plads og vægt til batterier, der er blot brug for pantografer, styringsenhed og elmotorer. Og netop fordi toget altid kører på en kendt strækning og ikke skal køre omveje som f.eks. en bus, skal køreledningerne jo blot følge sporene. Hvis toget endelig skal køres på spor hvor der ikke er køreledninger, kan man koble en batteri- eller motorvogn på.
Apropos 😁 https://www.dr.dk/nyheder/seneste/letbanen-holder-stille-i-aarhus
Letbane Georg bør ikke tælles med, han æder 3000 køreledninger hver nat.
Letbane Georg 😂
Alt andet lige er køreledninger vel mere effektive og store batterier sviner også mere tænker jeg. Men det er bare nogle skøn fra min side, jeg har ikke tal på det.