• Tralle
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    edit-2
    12 hours ago

    Jeg er nok en af dem det vil gå hårdt ud over hvis vi skal til at betale per km. Jeg kører langt.

    Men jeg er tilhænger af et opgør med registreringsafgiften.

    Jeg synes det er rimeligt nok vi i fælleskab betaler til at vejene er der og er til rådighed når vi vil bruge dem, god infrastruktur er en stor motor i vores velstand.

    Jeg synes så også det er rimeligt at os der bruger vejene noget mere end gennemsnittet betaler for det.

    Selvfølgelig med en hvis balance i det.

    Får vi fjernet registreringsafgiften og bureaukratiet bag den, vil vi måske få bedre adgang til det europæiske brugtbils-markede og det ville give bedre biler til folket.

    Jeg ser dog nogle udfordringer i forhold til trængsel i byerne, bliver mere af prisen for at have bil lagt over på at køre i den er der måske flere i de større (allerede overfyldte) byer der vil få en bil bare for at have den, just in case.

    Idioterne der var årsag til vanvidsloven vil få råd til vildere biler.

    Ideen med at betale en afgift baseret på co2 aftrykket på produktionen af køretøjet er måske ikke helt dum, men sandsynligvis bureaukratisk

    “Road pricing” behøver ikke betyde gps overvågning af biler. Man kan sagtens forestille sig et system ala New Zealand hvor man køber km på forhånd, og via et it system bør det være en smal sag at sammenligne antal købte og kørte km ved syn eller kontrol, og så kan man ellers sanktionere hårdt ved overtrædelser.

    Så må man finde en løsning til turister, transit og lastbiler.

    • bobslaede
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      3
      ·
      edit-2
      11 hours ago

      Kørte km kunne godt have foregået i udlandet, så der er det måske lidt svært at sammenligne ved syn. Det er måske ikke et stort problem i New Zealand, som mig bekendt er en ø. En stor del af mine kørte km er ofte i sommerferien, når vi kører sydpå.

      I øvrigt, så køber jeg “pas” til bilen til mange af de andre europæiske lande, for at få lov til at køre på deres motorveje. Det system kunne måske virke i Danmark. I hvert fald for turister.

      • Tralle
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        edit-2
        11 hours ago

        Som det er i dag er afgiften jo også bedøvende ligeglad med om du kører på ferie i udlandet 😉

        Men jeg forstår hvad du mener.

  • SorteKaninOPMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    15 hours ago

    Egentlig kan jeg godt se pointen i at gøre udgifterne til en løbende ting frem for et stort engangsbeløb når man køber bilen. Det vil jo nok for mange betyde at man ville være nødt til at låne et mindre beløb, så i teorien burde det kun påvirke hvor mange penge der ender hos bankerne i form af renter, mens statskassen ville tjene det samme.

    Det giver også bare bedre mening at man betaler løbende i forhold til hvor lang tid man har bilen, i stedet for at man betaler den fulde pris som den første der køber den. Altså hvis fx bilen bliver totalskadet føles det mere retfærdigt at man så ikke betaler afgifterne mere, men med registreringsafgiften har du allerede betalt fuld pris, selvom du ikke har bilen mere.

    • RKL
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      edit-2
      14 hours ago

      Som en bilejer der ikke har noget billån, fordi jeg køber gamle biler, vil dette være en ekstra skat for mig. Det vil gøre min transport til og fra job dyrere :(

      For dem der ikke har råd til en ny bil, vil dette øge udgifterne til transport og dermed vil det stille de dårligst stillede endnu dårligere. Jeg er egentlig ikke økonomisk dårligt stillet, jeg priorterer bare mine penge anderledes end så mange andre, og har ikke lyst til at have +300.000kr holdende ude i indkørslen. Men jeg forestiller mig det kan presse andre, der ikke har det samme økonomiske råderum, at skulle til at betale ekstra vejafgifter på deres billige gamle bil (som de har fordi det er det eneste de har råd til, og har brug for)

      Dem der i forvejen har råd til et billån, vil jo nok bare ombudgettere og de samlede udgifter vil komme ud på det samme.

        • RKL
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          edit-2
          14 hours ago

          Det er jeg delvist uenig i. Kurven vil flade ud, og en brugt bil, som fx min Skoda Fabia i rimeligt fin nysynet stand, vil altid have en værdi. Fordi den har kostet fx 70.000kr mindre fra ny, vil den ikke pludselig koste minus 45.000kr, den vil stadig koste fx 25.000kr. Skal jeg så betale fx 1000kr mere om måneden i vejafgift for de km jeg kører, bliver den pludselig et meget dyrere bekendtskab. Dieselen bliver jo ikke billigere, vedligehold bliver ikke billigere, forikringen bliver ikke billigere. Det bliver KUN dyrere.

          Alternativet er jo så at købe en NY elbil = Det bliver igen dyrere at komme på arbejde.

          • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            13 hours ago

            Alle vil ændre verden…bare det ikke koster dem noget eller er en ulempe for dem. Hvis man brænder 100k+ km af om året i en gammel dieselbil med mega høj partikeludledning, så syntes jeg det er helt fint man trykkes på pengepungen.

            • RKL
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              ·
              edit-2
              13 hours ago

              Jeg venter bare på at have råd til en el-bil. Det handler ikke om at det er en ulempe. Det handler om at man bare går ud fra at alle har råd til at købe nye biler, og med det her forslag straffer dem, der netop ikke har råd og øger deres reelle udgifter med en vejafgift, for at det skal være billigere for dem der faktisk HAR råd.

              100+ km om året og mega høj partikeludledning… fin overdrivelse… Jeg har et helt normalt forbrug i en helt normal meget sparsom bil og føler faktisk jeg gør mit til at spare kloden for overforbrug i det meste jeg gør og køber.

              • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
                link
                fedilink
                arrow-up
                3
                ·
                edit-2
                8 hours ago

                Men hvorfor skal andre folk blive ved med at betale for din forhøjede udledning, bare fordi du ikke selv ønsker at købe nyere biler? Det er der jo heller ingen rimelighed i.

                Den mest rimelige model er jo at man betaler noget afgift for klimaaftrykket af produktionen, og resten bør være beskatning efter brugers belastning.

                Edit: ifht. min overdrivelse med 100k+ (100k, som i 100.000) km om året, så fulgte jeg egentlig bare trop med dit eget eksempel med “1000kr mere om måneden” som også ville være en overdrivelse, hvis du reelt ikke kører ret meget.

          • Mark Gjøl@mstdn.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            14 hours ago

            @RKL det gør alle nuværende biler jo, uanset om de er købt fra ny eller ej. Men næste gang du køber en (brugt) bil vil dens værdi jo også være faldet tilsvarende.

            • RKL
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              13 hours ago

              Næste gang jeg køber bil, kommer jeg igen til at købe en til 25.000kr. Den vil jo så, hvis man skal følge forslaget, koste yderligere at eje i vejafgift, fordi ham der købte den fra ny skulle have lov at spare på registreringsafgiften. Så bliver det vel dyrere for mig at have den? Tager jeg helt fejl?

              • Mark Gjøl@mstdn.dk
                link
                fedilink
                arrow-up
                3
                ·
                13 hours ago

                @RKL Ah ja, til 25.000 får du nok problemer. Jeg tænker, at det her nok vil slå bunden ud af markedet for brugte biler, så en bil til 25.000 vil være betydeligt bedre end den er nu - men også tilsvarende dyrere at eje. Så her giver jeg dig ret. Mens du måske nok kunne få din næste bil til 10.000 vil du stadigvæk være dårligere stillet end du er nu.

          • SorteKaninOPMA
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            edit-2
            12 hours ago

            Men netop som det bliver dyrere at eje bil vil folk jo også søge efter billigere biler, eller helt lade være med at købe bil. Det vil presse priserne på brugtbiler ned. Jeg kan ikke rigtig se hvorfor brugtbilspriser ikke skulle falde hvis nyprisen falder pga. registreringsafgiften. Der vil sikkert være en overgangsperiode hvor priserne vil være lidt underlige, men det vil udligne sig tænker jeg.

    • Mark Gjøl@mstdn.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      15 hours ago

      @SorteKanin Jeg synes det giver mening, at betale for det miljøaftryk som konstruktionen af bilen har haft, når man køber den. Hvis du køber en bil, og totalskader den, så får du ikke betalt dette (for nu at bruge dit eksempel).

      Jeg er ikke glad for road pricing, men man kunne hæve afgiften på benzin, diesel og el til elbiler. Det er samme koncept, du betaler stadigvæk for forbrug, men du bliver ikke overvåget i samme grad.

      • RKL
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        arrow-down
        1
        ·
        edit-2
        14 hours ago

        Du nævner noget som jeg ikke synes bliver belyst nok i debatten om roadpricing: Den personlige frihed, og følelsen af at have den.

        Fra artiklen: “Sådan et system kræver eksakte elektroniske målinger fra den enkelte bil, og det ser ikke ud til, at det er den model, der er på vej lige nu. Det er mere sandsynligt, at vi ender med en fast pris per køretøj for at køre på vejene, siger Torben Kudsk.”

        Jeg vil være MEGET modstander af at staten skal holde elektronisk øje med min bil… Helt pricipielt.

        • Tralle
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          edit-2
          13 hours ago

          Det kan gøres langt simplere.

          I New Zealand køber man km som “klistermærker” så giver et mærke dig x antal kilometer du må køre lovligt på vejene. Forskellig pris alt efter om du kører diesel eller el, størrelse på bil etc. https://www.nzta.govt.nz/vehicles/road-user-charges/ruc-licences/

          Jeg ved ikke hvordan de kontrollere det eller sanktionerer det hvis der snydes.

          Men det registreres vel hvad km tælleren siger ved syn og hvor mange km man har købt. Og så kan hammeren ellers falde hvis det ikke stemmer.

          • RKL
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            12 hours ago

            Det lyder smart. Har bare altid hørt løsninger med gps omtalt når der tales som det. En løsning med et forudbetalt klistermærke i synshallen eller andre autoriserede steder hvor km-stand og reg-nr kunne noteres ville være en god løsning. Lidt som Umweltplakette i Tyskland.

            • Tralle
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              ·
              12 hours ago

              Elektronisk bør som også være nok. Det skal bare være nemt at kontrollere.

              Allerede i dag slår du jo bare nummerplade eller stelnummer op og kan se diverse oplysninger. Tænker det bør være en relativt smal sag at tilføje “afgift betalt til xxx xxx km”

        • pomfritten
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          edit-2
          14 hours ago

          Jeg vil være MEGET modstander af at staten skal holde elektronisk øje med min bil… Helt pricipielt.

          Det findes allerede: https://anpg.dk/

          • RKL
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            edit-2
            14 hours ago

            I know, Jeg kører forbi sådan en tæt på mit job hver dag… Man kan godt være modstander af ting der allerede findes ;)

            Men jeg synes alligevel der er forskel på at have nummerpladegenkendelse på udvalgte steder og til at have logning af alle biler i hele Danmark på km-niveau.

            Det er jo også hele miljø-zone-tingen, som jo virker som et fint og godt projekt, men privatlivsmæssigt er et rødt flag for mig.

      • timroerstroem
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        14 hours ago

        Jeg synes det giver mening, at betale for det miljøaftryk som konstruktionen af bilen har haft, når man køber den.

        Det kunne man jo passende gøre generelt, startende med større forbrugsgoder, som jo formentlig har den største belastning ved fremstilling.

  • timroerstroem
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    14 hours ago

    Det vil jo nok kræve en form for overgangsordning, hvor biler købt inden skæringsdatoen er fritaget for de højere forbrugsafgifter i en eller anden årrække. Ellers bliver der i hvert fald nogle meget triste måneder for bilforhandlerne.

    • SorteKaninOPMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      12 hours ago

      Kunne man måske sænke registreringsafgiften langsomt og løbende? Fx reducere den med 4% om måneden, så er den væk om 25 måneder, eller cirka 2 år. Ved ikke om det er værre eller bedre 😅