@SorteKanin Jeg synes det giver mening, at betale for det miljøaftryk som konstruktionen af bilen har haft, når man køber den. Hvis du køber en bil, og totalskader den, så får du ikke betalt dette (for nu at bruge dit eksempel).
Jeg er ikke glad for road pricing, men man kunne hæve afgiften på benzin, diesel og el til elbiler. Det er samme koncept, du betaler stadigvæk for forbrug, men du bliver ikke overvåget i samme grad.
Du nævner noget som jeg ikke synes bliver belyst nok i debatten om roadpricing: Den personlige frihed, og følelsen af at have den.
Fra artiklen: “Sådan et system kræver eksakte elektroniske målinger fra den enkelte bil, og det ser ikke ud til, at det er den model, der er på vej lige nu. Det er mere sandsynligt, at vi ender med en fast pris per køretøj for at køre på vejene, siger Torben Kudsk.”
Jeg vil være MEGET modstander af at staten skal holde elektronisk øje med min bil… Helt pricipielt.
Det lyder smart. Har bare altid hørt løsninger med gps omtalt når der tales som det.
En løsning med et forudbetalt klistermærke i synshallen eller andre autoriserede steder hvor km-stand og reg-nr kunne noteres ville være en god løsning. Lidt som Umweltplakette i Tyskland.
Elektronisk bør som også være nok. Det skal bare være nemt at kontrollere.
Allerede i dag slår du jo bare nummerplade eller stelnummer op og kan se diverse oplysninger.
Tænker det bør være en relativt smal sag at tilføje “afgift betalt til xxx xxx km”
I know, Jeg kører forbi sådan en tæt på mit job hver dag… Man kan godt være modstander af ting der allerede findes ;)
Men jeg synes alligevel der er forskel på at have nummerpladegenkendelse på udvalgte steder og til at have logning af alle biler i hele Danmark på km-niveau.
Det er jo også hele miljø-zone-tingen, som jo virker som et fint og godt projekt, men privatlivsmæssigt er et rødt flag for mig.
@SorteKanin Jeg synes det giver mening, at betale for det miljøaftryk som konstruktionen af bilen har haft, når man køber den. Hvis du køber en bil, og totalskader den, så får du ikke betalt dette (for nu at bruge dit eksempel).
Jeg er ikke glad for road pricing, men man kunne hæve afgiften på benzin, diesel og el til elbiler. Det er samme koncept, du betaler stadigvæk for forbrug, men du bliver ikke overvåget i samme grad.
Du nævner noget som jeg ikke synes bliver belyst nok i debatten om roadpricing: Den personlige frihed, og følelsen af at have den.
Fra artiklen: “Sådan et system kræver eksakte elektroniske målinger fra den enkelte bil, og det ser ikke ud til, at det er den model, der er på vej lige nu. Det er mere sandsynligt, at vi ender med en fast pris per køretøj for at køre på vejene, siger Torben Kudsk.”
Jeg vil være MEGET modstander af at staten skal holde elektronisk øje med min bil… Helt pricipielt.
Det kan gøres langt simplere.
I New Zealand køber man km som “klistermærker” så giver et mærke dig x antal kilometer du må køre lovligt på vejene. Forskellig pris alt efter om du kører diesel eller el, størrelse på bil etc. https://www.nzta.govt.nz/vehicles/road-user-charges/ruc-licences/
Jeg ved ikke hvordan de kontrollere det eller sanktionerer det hvis der snydes.
Men det registreres vel hvad km tælleren siger ved syn og hvor mange km man har købt. Og så kan hammeren ellers falde hvis det ikke stemmer.
Det lyder smart. Har bare altid hørt løsninger med gps omtalt når der tales som det. En løsning med et forudbetalt klistermærke i synshallen eller andre autoriserede steder hvor km-stand og reg-nr kunne noteres ville være en god løsning. Lidt som Umweltplakette i Tyskland.
Elektronisk bør som også være nok. Det skal bare være nemt at kontrollere.
Allerede i dag slår du jo bare nummerplade eller stelnummer op og kan se diverse oplysninger. Tænker det bør være en relativt smal sag at tilføje “afgift betalt til xxx xxx km”
Det findes allerede: https://anpg.dk/
I know, Jeg kører forbi sådan en tæt på mit job hver dag… Man kan godt være modstander af ting der allerede findes ;)
Men jeg synes alligevel der er forskel på at have nummerpladegenkendelse på udvalgte steder og til at have logning af alle biler i hele Danmark på km-niveau.
Det er jo også hele miljø-zone-tingen, som jo virker som et fint og godt projekt, men privatlivsmæssigt er et rødt flag for mig.
Det kunne man jo passende gøre generelt, startende med større forbrugsgoder, som jo formentlig har den største belastning ved fremstilling.