• SorteKaninOPMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    1 year ago

    At det ikke var været en app fra starten af har altid forvirret mig. Med en app kunne man også fx angive start og slut samtidig så man ikke kan glemme at checke ud.

    • bstix
      link
      fedilink
      English
      arrow-up
      5
      ·
      1 year ago

      De skrev engang for nogle år siden at det var for besværligt at lave.

      Umiddelbart tror jeg at det er hele zone systemet som er for besværligt.

      I andre lande kan man godt bruge kreditkort og apps uden problemer så der må jo findes en færdig løsning til det. De passer nok bare ikke ind i vores zone system som skal dække både busser, tog og metro på kryds og tværs.

      F.eks. i London og Tokyo er busserne fast pris mens metro beregnes ved bommen. Det er en ret enkel løsning, men det kræver jo at der er et (dyrt) system med bomme, som vi slet ikke bruger nogen steder herhjemme.

      • CrateDane
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        1 year ago

        De skrev engang for nogle år siden at det var for besværligt at lave.

        Men det var åbenbart ikke for besværligt for de enkelte trafikselskaber at lave hver deres app.

        I andre lande kan man godt bruge kreditkort og apps uden problemer så der må jo findes en færdig løsning til det.

        Det er der jo også herhjemme, det er bare delt op. Så vi har betalt for at udvikle flere apps, samtidig med Rejsekortet på nationalt plan.

      • SorteKaninOPMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        1 year ago

        F.eks. i London og Tokyo er busserne fast pris

        Jeg gætter også på at dette kræver en vis mængde af passagerer før det kan gøres svare sig. London og Tokyo er bare byer på en lidt anden skala en København.

        • bstix
          link
          fedilink
          English
          arrow-up
          6
          ·
          1 year ago

          Selvfølgelig kan det lade sig gøre.

          Bussen kører samme rute uanset antallet af passagerer, så omkostningen er fast. Zone inddelingen giver en minimal forskel i indtægten, men den kan afholde folk fra at bruge bussen. Det er f.eks. billigere at tage bilen uanset afstand, men i særdeleshed over længere afstande. Hvis man havde en fast lav pris, så ville det kunne trække bilister over i busserne og dermed give mere indtægt til at dække den faste omkostning.

          Det ville også være bedre for miljøet og trafikken.

          • CrateDane
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            1 year ago

            Man kan nok ikke sætte prisen så lavt endda, for man er nødt til at undgå at en masse cyklister skifter til bus.

            • bstix
              link
              fedilink
              English
              arrow-up
              3
              ·
              1 year ago

              Ja det er rigtig…det sås i Aarhus, hvor letbanen trak cyklister ind i stedet for ud af biler.

              I København er det lidt anderledes, fordi den er så flad, og fordi cykler er hurtigere end bil/bus/tog.

    • RedFoxDK
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      1 year ago

      Du skal jo huske at rejsekortet blev udtænkt i slutningen af 90’erne, udviklet i 00’erne mod skulle være indført i starten af 10’erne (der var selvfølgelig forsinkelse over det hele).

      Apps og særligt App Store, havde først sin begyndelse i 2008 og der gik jo nogle år før “Der skal være en app for alt” tankegangen blev normalt.

      Så det giver god mening hvorfor rejsekortet ikke havde en app fra starten, da Apps først rigtigt var en ting i slutningen, af dens udvikling fase

    • President_PyrusMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      1 year ago

      Jeg forstår ikke at man ikke har købt det system de bruger i London fra starten af. Oysterkortet fungerer altså bare, og man kan endda tjekke ind og ud med sit betalingskort.