• @SorteKaninOPMA
    link
    47 months ago

    F.eks. i London og Tokyo er busserne fast pris

    Jeg gætter også på at dette kræver en vis mængde af passagerer før det kan gøres svare sig. London og Tokyo er bare byer på en lidt anden skala en København.

    • @bstix
      link
      English
      67 months ago

      Selvfølgelig kan det lade sig gøre.

      Bussen kører samme rute uanset antallet af passagerer, så omkostningen er fast. Zone inddelingen giver en minimal forskel i indtægten, men den kan afholde folk fra at bruge bussen. Det er f.eks. billigere at tage bilen uanset afstand, men i særdeleshed over længere afstande. Hvis man havde en fast lav pris, så ville det kunne trække bilister over i busserne og dermed give mere indtægt til at dække den faste omkostning.

      Det ville også være bedre for miljøet og trafikken.

      • @CrateDane
        link
        37 months ago

        Man kan nok ikke sætte prisen så lavt endda, for man er nødt til at undgå at en masse cyklister skifter til bus.

        • @bstix
          link
          English
          37 months ago

          Ja det er rigtig…det sås i Aarhus, hvor letbanen trak cyklister ind i stedet for ud af biler.

          I København er det lidt anderledes, fordi den er så flad, og fordi cykler er hurtigere end bil/bus/tog.