Bussen kører samme rute uanset antallet af passagerer, så omkostningen er fast.
Zone inddelingen giver en minimal forskel i indtægten, men den kan afholde folk fra at bruge bussen. Det er f.eks. billigere at tage bilen uanset afstand, men i særdeleshed over længere afstande. Hvis man havde en fast lav pris, så ville det kunne trække bilister over i busserne og dermed give mere indtægt til at dække den faste omkostning.
Det ville også være bedre for miljøet og trafikken.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Bussen kører samme rute uanset antallet af passagerer, så omkostningen er fast. Zone inddelingen giver en minimal forskel i indtægten, men den kan afholde folk fra at bruge bussen. Det er f.eks. billigere at tage bilen uanset afstand, men i særdeleshed over længere afstande. Hvis man havde en fast lav pris, så ville det kunne trække bilister over i busserne og dermed give mere indtægt til at dække den faste omkostning.
Det ville også være bedre for miljøet og trafikken.
Man kan nok ikke sætte prisen så lavt endda, for man er nødt til at undgå at en masse cyklister skifter til bus.
Ja det er rigtig…det sås i Aarhus, hvor letbanen trak cyklister ind i stedet for ud af biler.
I København er det lidt anderledes, fordi den er så flad, og fordi cykler er hurtigere end bil/bus/tog.
Jeg håber du har ret!