• bstix
    link
    fedilink
    English
    arrow-up
    6
    ·
    1 year ago

    Selvfølgelig kan det lade sig gøre.

    Bussen kører samme rute uanset antallet af passagerer, så omkostningen er fast. Zone inddelingen giver en minimal forskel i indtægten, men den kan afholde folk fra at bruge bussen. Det er f.eks. billigere at tage bilen uanset afstand, men i særdeleshed over længere afstande. Hvis man havde en fast lav pris, så ville det kunne trække bilister over i busserne og dermed give mere indtægt til at dække den faste omkostning.

    Det ville også være bedre for miljøet og trafikken.

    • CrateDane
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      Man kan nok ikke sætte prisen så lavt endda, for man er nødt til at undgå at en masse cyklister skifter til bus.

      • bstix
        link
        fedilink
        English
        arrow-up
        3
        ·
        1 year ago

        Ja det er rigtig…det sås i Aarhus, hvor letbanen trak cyklister ind i stedet for ud af biler.

        I København er det lidt anderledes, fordi den er så flad, og fordi cykler er hurtigere end bil/bus/tog.