• @bstix
    link
    English
    67 months ago

    Selvfølgelig kan det lade sig gøre.

    Bussen kører samme rute uanset antallet af passagerer, så omkostningen er fast. Zone inddelingen giver en minimal forskel i indtægten, men den kan afholde folk fra at bruge bussen. Det er f.eks. billigere at tage bilen uanset afstand, men i særdeleshed over længere afstande. Hvis man havde en fast lav pris, så ville det kunne trække bilister over i busserne og dermed give mere indtægt til at dække den faste omkostning.

    Det ville også være bedre for miljøet og trafikken.

    • @CrateDane
      link
      37 months ago

      Man kan nok ikke sætte prisen så lavt endda, for man er nødt til at undgå at en masse cyklister skifter til bus.

      • @bstix
        link
        English
        37 months ago

        Ja det er rigtig…det sås i Aarhus, hvor letbanen trak cyklister ind i stedet for ud af biler.

        I København er det lidt anderledes, fordi den er så flad, og fordi cykler er hurtigere end bil/bus/tog.