• Limfjorden
    link
    fedilink
    arrow-up
    11
    ·
    1 year ago

    Prøv at aflevere børn i børnehave for bagefter at tage på arbejde med bus, så bliver livet pludseligt lidt surt

    Passer det her virkelig? Eller er det bare fordi man er vandt til at kunne køre rundt i bil? Er Århus virkelig for stor til at man kan cykle rundt?

    • CrateDane
      link
      fedilink
      arrow-up
      10
      ·
      1 year ago

      Er Århus virkelig for stor til at man kan cykle rundt?

      Nope. Ture inden for Århus er også tit hurtigere med en elcykel end de ville være med bil, pga. trafik og parkering.

      Påstanden om butiksdød ved man allerede er forkert. Det er meget nemmere at tiltrække kunder på cykel, for de kan nemt stille jernhesten og smutte ind i butikken. En bilist skal først finde en parkeringsplads, og den plads der spildes på parkeringspladser og anden infrastruktur til biler nedsætter befolkningstætheden og giver et mindre kundegrundlag (med mindre man driver et hypermarked ved en motorvejsafkørsel).

      • StenSaksTapir
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        1 year ago

        Jeg så også den med butiksdøden som et argument mod at arbejde hjemme, for hvis alle kontorerne bliver lavet om til beboelse, så dør butikkerne i gadeplan åbenbart, for ingen gider jo at købe ting tæt på hvor de bor.

  • leds
    link
    fedilink
    arrow-up
    9
    ·
    1 year ago

    Der er ikke nødvendigt at gøre byen fuldstændigt forbudt forbiler; jeg voksede op in en by hvor de har delt byen i fire kvadranterne sådan at det er umuligt for normale biler at køre gennem midtbyen for at komme fra ene siden til anden. Det kan kun med ringvejen eller bus. Det virker meget fint for at skabe et bymidten hvor der er kun få biler.

    • Questionable_Sources
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      1 year ago

      Man behøver jo heller ikke at starte med at lukke alle byportene.

      Start med at lukke gader for gennemkørsel hvor det giver mening. Disclaimer er jubel idiot så ved ikke hvilke domino effekter mine forslag vil have, men man kunne for eksempel starte med at lukke dele af Jægergårdsgade for gennemkørsel. Folk der bor der vil kunne komme ind. Gør gaden til et shared space for biler og gående (det er den alligevel i forvejen, så man kan lige så godt designe den sådan) eller måske bare ensrette den.

  • KrestenOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    arrow-down
    1
    ·
    edit-2
    1 year ago

    Den rigtige retning, men synes nogle af hans argumenter er lidt underlige. Så vidt jeg forstår er der et sted, hvor han synes løsningen er at udvide ringvejen, og totalt ignorere induced demand

      • VonReposti
        link
        fedilink
        arrow-up
        5
        ·
        1 year ago

        Så er det bare om at håbe at man har placeret sig i den rigtige bane mindst 10 km inden afkørslen xD