Ideen om at hive bilerne ud af byen, dukker ofte op. Derfor har Din Avis Aarhus snakket med en forsker om planerne, men han er ikke helt med på præmissen om, at det vil løse nogen problemer.
Er Århus virkelig for stor til at man kan cykle rundt?
Nope. Ture inden for Århus er også tit hurtigere med en elcykel end de ville være med bil, pga. trafik og parkering.
Påstanden om butiksdød ved man allerede er forkert. Det er meget nemmere at tiltrække kunder på cykel, for de kan nemt stille jernhesten og smutte ind i butikken. En bilist skal først finde en parkeringsplads, og den plads der spildes på parkeringspladser og anden infrastruktur til biler nedsætter befolkningstætheden og giver et mindre kundegrundlag (med mindre man driver et hypermarked ved en motorvejsafkørsel).
Jeg så også den med butiksdøden som et argument mod at arbejde hjemme, for hvis alle kontorerne bliver lavet om til beboelse, så dør butikkerne i gadeplan åbenbart, for ingen gider jo at købe ting tæt på hvor de bor.
Passer det her virkelig? Eller er det bare fordi man er vandt til at kunne køre rundt i bil? Er Århus virkelig for stor til at man kan cykle rundt?
Nope. Ture inden for Århus er også tit hurtigere med en elcykel end de ville være med bil, pga. trafik og parkering.
Påstanden om butiksdød ved man allerede er forkert. Det er meget nemmere at tiltrække kunder på cykel, for de kan nemt stille jernhesten og smutte ind i butikken. En bilist skal først finde en parkeringsplads, og den plads der spildes på parkeringspladser og anden infrastruktur til biler nedsætter befolkningstætheden og giver et mindre kundegrundlag (med mindre man driver et hypermarked ved en motorvejsafkørsel).
Jeg så også den med butiksdøden som et argument mod at arbejde hjemme, for hvis alle kontorerne bliver lavet om til beboelse, så dør butikkerne i gadeplan åbenbart, for ingen gider jo at købe ting tæt på hvor de bor.
deleted by creator
Hvad med os på landet, der arbejder i byen?