• TDCN
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    ·
    5 months ago

    Vi kunne også bare lade helt være med at køre bil og så bygge bedre offentlig transport, men ved godt at man mange steder og i mange situationer altid vil være afhængig af sin bil. Især på landet eller hvis man skal transportere gods og bagage, eller hvis man skal en weekendtur på tværs af landet med hele familien, børn og hund. Synes det er overkill med det forslag. Ikke at forslaget er dårligt eller som sådan forkert, men overkill. Kunne man ikke fokusere på simpelthen at fjerne så mange biler fra vejene som muligt i stedet. Sørg for at 80% af al transport kan løses nemt og billigt med det offentlige. Det vil give mere plads på vejene til dem som rent faktisk har brug for det. Og sæt hastigheden ned til 30 km/t i alle byer (ligesom i Holland) hvis man vælger bilen skal det være fordi man har brug for det, ikke fordi det er det nemmeste og billigste som det er i dag.

  • Grippler
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    ·
    edit-2
    5 months ago

    Nu er turen kommet til elementer som en ‘sort boks’ og fartalarm. Fartalarmen kaldet ISA (Intelligent speed assistance) vil bippe når den tilladte hastighed overskrides

    Jeg håber at det bliver markant bedre til at registrere den faktisk gældende fartgrænse på en strækning end nuværende metoder, for det er 50/50 om de er korrekte. Det er et ret stort problem hvis man bliver tvangsindlagt til en bippende irriterende (og distraherende) lyd fordi bilen tror man kører for stærkt uden at man reelt gør det.

    Edit: vi har biler som allerede har mulighed for de her fart alarmer, og begge er sat til kun at blinke med en indikator fordi de så ofte er forkerte. Det ville være forfærdeligt hvis vi var tvunget til at have alarm med lyd på.

    • pomfritten
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      5 months ago

      Min oplevelse er at det falder helt igennem ved den mindste form for vejarbejde eller omdirigering.
      110 km/t mellem Århus Nord og Vejle Nord? Nej, det tror jeg så ikke på.

      • Grippler
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        5 months ago

        Ja min oplevelse er også at det ofte er ret ubrugeligt, hvilket også er grunden til vi har det mere eller mindre slået fra. Et assistentsystem der ikke er tilstrækkelig pålideligt, er mere til fare end det er til gavn.

    • HejMedDig
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      5 months ago

      Kørte lige nu i en lejet Peugeot 308, som har fartalarm. Det er bare en lavmælt pulserende lyd. Kan høres, men er ikke påtrængende eller irriterende

      • Grippler
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        edit-2
        5 months ago

        Opfattelse af lyde er jo en meget subjektiv ting, og der kan være forskelle mellem mærker. I vores biler opfatter jeg dem som temmelig generende og høje nok til at det er forstyrrende i en samtale.

        Edit: men omvendt kan man sige, at effekten af en fart alarm man ikke hører nok er meget begrænset.

        • HejMedDig
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          5 months ago

          Lyden minder en del om blinklyset, dog en noget lavere. Den bipper i tre sekunder, og så hører man ikke mere fra den, udover at hastigheden i displayet blinker

          • Grippler
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            edit-2
            5 months ago

            Der er vores en betydeligt mere insisterende lyd. Det er den samme højlydte bippende alarmlyd som lane departure alarmen i vores, så den er temmelig markant. Og den stopper ikke så længe man kører over grænsen.

            • HejMedDig
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              ·
              5 months ago

              Note to self: Husk at køre for hurtigt i en bil, inden man køber den 🙂

              Hvilken bil er det du har?

              • Grippler
                link
                fedilink
                arrow-up
                2
                ·
                5 months ago

                Vi har en tesla og en folkevogn, begge larmer

  • pomfritten
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    edit-2
    5 months ago

    Avanceret nødbremseteknologi (med detektion af fodgængere og cyklister).

    Aktiv vognbaneassistent.

    Overvågning af førerens opmærksomhed med advarsler (mod distraktion og træthed).

    Parkeringssensor eller kamera bag.

    Automatisk aktivering af advarselsblink ved hård opbremsning.

    OK, disse kunne faktisk forhindre nogle ulykker.
    Men hvor er ACC?

    Fartalarm, advar om hastighedsoverskridelser.

    Målt på hvad?
    Jeg sætter konsekvent ACC til +6% fordi speedometer viser for lidt, hvilket det jo skal jfr. EU reglerne.

    • Grippler
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      edit-2
      5 months ago

      Alle de her ting er allerede standard i langt de fleste nye biler, med undtagelse af de mest skrabede billige mærker som f.eks. Dacia. Problemet er vel, at med mange biler der er <10 år gamle på vejene (men ikke har de her ting), kommer der til at gå en del år før det har en generel effekt på trafiksikkerheden.

      • pomfritten
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        edit-2
        5 months ago

        Jo, netop derfor skal det jo være et EU krav, for at det i fremtiden bliver standard i alle biler.
        Jeg nævner igen ACC, som jeg syntes kunne forbedre trafiksikkerheden.

  • Fugtig Fisk
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    5 months ago

    Det tyder til at de ældre “analog” biler måske bliver mere og mere eftertragtet med tiden! Om 10 år er det kun VW Fox og Ford Fiesta fra 2003 der kan overhale alle biler på motorvejen fordi de kan kører 142km/t på motorvejen

  • ghashul
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    5 months ago

    Det bliver dejligt hvis det fungerer ligeså godt som Google Maps, der af og til beslutter sig for at hastighedsgrænsen er 50km/t på strækninger af motorvejen.

  • farsinuce
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    5 months ago

    Tiltrængt. Så skal vi bare have anonymiseret positionering, så biler kan snakke sammen.

    • pomfritten
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      5 months ago

      Overvågning er en helt separat problematik.
      Realtime justering af forsikringspræmie anyone?

    • MummifiedClient5000
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      3
      ·
      5 months ago

      Det tror jeg desværre ikke. Idioter der kører ræs på den måde forstår ikke hvilke konsekvenser deres opførsel kan have. De skruer nok bare op for musikken for at overdøve advarslen og det data boksen opsamler kan først bruges når skaden er sket.