• pomfritten
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    edit-2
    5 months ago

    Avanceret nødbremseteknologi (med detektion af fodgængere og cyklister).

    Aktiv vognbaneassistent.

    Overvågning af førerens opmærksomhed med advarsler (mod distraktion og træthed).

    Parkeringssensor eller kamera bag.

    Automatisk aktivering af advarselsblink ved hård opbremsning.

    OK, disse kunne faktisk forhindre nogle ulykker.
    Men hvor er ACC?

    Fartalarm, advar om hastighedsoverskridelser.

    Målt på hvad?
    Jeg sætter konsekvent ACC til +6% fordi speedometer viser for lidt, hvilket det jo skal jfr. EU reglerne.

    • Grippler
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      edit-2
      5 months ago

      Alle de her ting er allerede standard i langt de fleste nye biler, med undtagelse af de mest skrabede billige mærker som f.eks. Dacia. Problemet er vel, at med mange biler der er <10 år gamle på vejene (men ikke har de her ting), kommer der til at gå en del år før det har en generel effekt på trafiksikkerheden.

      • pomfritten
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        edit-2
        5 months ago

        Jo, netop derfor skal det jo være et EU krav, for at det i fremtiden bliver standard i alle biler.
        Jeg nævner igen ACC, som jeg syntes kunne forbedre trafiksikkerheden.