• EvilCartyen
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    13 hours ago

    Godt med tal, tak for det. Så er der så egenbetaling oveni og det varierer jo lidt.

    Mon ikke folkeskolens elever er mere omkostningstunge? Jeg kender flere der har fået en ansøgning afvist med at skolen ‘ikke kan tilbyde [barn] det de har behov for’ - hvilket er privatskolelingo for at eleven er for besværlig eller har de forkerte diagnoser, osv.

    • KlorofylMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      13 hours ago

      Mon ikke folkeskolens elever er mere omkostningstunge?

      Tror lærerne i folkeskolen tjener lidt mere, og har en ret god pension på 17%. Og jo, hvis folkeskolen har en specialklasse med få elever pr personale, så koster det slf. Omvendt, er der kun 18 - 20 elever i klasserne på mine børns privatskole, hvor folkeskolerne i området har ca 10 elever mere pr klasse, hvilket gør at skolen kan drives med færre personaler pr elev ( umiddelbart i hvert fald )

      Jeg kender flere der har fået en ansøgning afvist med at skolen ‘ikke kan tilbyde [barn] det de har behov for

      Men det er vel også super fint. Der er mange børn med problematikker eller diagnoser der ikke får gavn ud af en folkeskole eller almindelig privatskole. Tvært i mod, vil det stresse og potentielt psykologisk skade barnet hvis det placeres i en almindelig skole med 20 - 30 elever i en klasse. Det er imo kun godt hvis vi fra starten af børnenes skoletid kan erkende eventuelle behov for et særligt tilbud. Folkeskolen har forsøgt at lade være under dække af det forhadte inklusion. Det var jo en falliterklæring på både gruppe- og individplan. Som jeg ser det, var inklusion i virkeligheden en spareøvelse. Måske er det et held at privatskolerne kan køre deres version af en skole som ikke er underlagt folkeskoleloven, så vi kan få lidt forskellige bud på hvordan opgaven kan løses.

      • EvilCartyen
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        11 hours ago

        Men det er vel også super fint. Der er mange børn med problematikker eller diagnoser der ikke får gavn ud af en folkeskole eller almindelig privatskole.

        Det er bestemt ikke fint, for det er privatskolerne der sender problematiske elever tilbage til en folkeskole der ikke kan håndtere det og hvor det tager ressourcer fra andre elever. Det er en samfundsopgave at alle elever skal modtage undervisning, og der vil aldrig komme reel konkurrence mellem det bedste system - hvis man kan sige det sådan - når den ene part skal samle op efter den anden. Det er slet ikke reel konkurrence.

        Hvis privatskolerne fik samme (og jo så større) støtte, ingen egenbetaling, og ikke kunne afvise elever indenfor deres skoledistrikt - så ville der være tale om reel konkurrence.

        • KlorofylMA
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          11 hours ago

          Det er nok bare ikke realistisk at enhver privatskole kan finde pædagogiske ressourcer til at håndtere børn med svære diagnoser. Her tænker jeg meget på små lilleskoler med få elever og meget få lærere og en lille økonomi. Det ville være uansvarligt for mange skoler at påtage sig så stor en opgave. Problemet er jo et eller andet sted at politikkerne bliver ved med at insistere på at elever med diagnoser skal inkluderes i normalklasserne. Når det så er sagt, tager privatskolerne også elever med diagnoser. Der er adskillige børn med diagnoser der kræver ekstra mandetimer på mine ungers skole. Problemet opstår hvis eleven har meget udadreagerende og forstyrrende adfærd, så de andre forældre begynder at klage. Det samme problem har man også i folkeskolen. Der vil bare gå meget længere tid før eleven får hjælp.

          • EvilCartyen
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            10 hours ago

            Det er nok bare ikke realistisk at enhver privatskole kan finde pædagogiske ressourcer til at håndtere børn med svære diagnoser.

            Det er jo altså også problemet for de mindre folkeskoler, de har bare ikke ret til at sige nej. Men det skal siges at min kontekst er Århus, hvor privatskolerne er store og har glimrende økonomi. Det er ikke små lokale friskoler, det er store skoler hvor man betaler sig fra at dele klasseværelse med de fattige.

            Jeg forestiller mig at man for de helt små skoler kunne fritage dem for et krav om inklusion mod 3n tilsvarende reduktion I deres tilskud.

            • Urt
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              edit-2
              7 hours ago

              Måske kunne man vende den om og sige at folkeskolen skulle være strikket sammen på en helt anden måde, så der var folkeskoler der understøttede elever med særlige tunge diagnoser - dvs. At de tager ved lærer af privatskolernes faglige vurderinger af hvad et klasselokale kan rumme, for alles bedste. Kunne noget af problemet ligge i at folkeskolens inklusion er et forfejlet koncept? På privatskolerne er det en faglig vurdering og ikke en politiske vurdering hvem der er i klassen - der tror jeg vi finder den større grund. Friheden og tilliden til fagligheden og ikke kun ansvaret skal tilbage til lærerne på folkeskolen.

              Folkeskolen kan også i grelle tilfælde fravælge elever - men processen er længere og med flere led.