Det er nok bare ikke realistisk at enhver privatskole kan finde pædagogiske ressourcer til at håndtere børn med svære diagnoser. Her tænker jeg meget på små lilleskoler med få elever og meget få lærere og en lille økonomi. Det ville være uansvarligt for mange skoler at påtage sig så stor en opgave. Problemet er jo et eller andet sted at politikkerne bliver ved med at insistere på at elever med diagnoser skal inkluderes i normalklasserne. Når det så er sagt, tager privatskolerne også elever med diagnoser. Der er adskillige børn med diagnoser der kræver ekstra mandetimer på mine ungers skole. Problemet opstår hvis eleven har meget udadreagerende og forstyrrende adfærd, så de andre forældre begynder at klage. Det samme problem har man også i folkeskolen. Der vil bare gå meget længere tid før eleven får hjælp.
Det er nok bare ikke realistisk at enhver privatskole kan finde pædagogiske ressourcer til at håndtere børn med svære diagnoser.
Det er jo altså også problemet for de mindre folkeskoler, de har bare ikke ret til at sige nej. Men det skal siges at min kontekst er Århus, hvor privatskolerne er store og har glimrende økonomi. Det er ikke små lokale friskoler, det er store skoler hvor man betaler sig fra at dele klasseværelse med de fattige.
Jeg forestiller mig at man for de helt små skoler kunne fritage dem for et krav om inklusion mod 3n tilsvarende reduktion I deres tilskud.
Måske kunne man vende den om og sige at folkeskolen skulle være strikket sammen på en helt anden måde, så der var folkeskoler der understøttede elever med særlige tunge diagnoser - dvs. At de tager ved lærer af privatskolernes faglige vurderinger af hvad et klasselokale kan rumme, for alles bedste.
Kunne noget af problemet ligge i at folkeskolens inklusion er et forfejlet koncept? På privatskolerne er det en faglig vurdering og ikke en politiske vurdering hvem der er i klassen - der tror jeg vi finder den større grund. Friheden og tilliden til fagligheden og ikke kun ansvaret skal tilbage til lærerne på folkeskolen.
Folkeskolen kan også i grelle tilfælde fravælge elever - men processen er længere og med flere led.
Det er nok bare ikke realistisk at enhver privatskole kan finde pædagogiske ressourcer til at håndtere børn med svære diagnoser. Her tænker jeg meget på små lilleskoler med få elever og meget få lærere og en lille økonomi. Det ville være uansvarligt for mange skoler at påtage sig så stor en opgave. Problemet er jo et eller andet sted at politikkerne bliver ved med at insistere på at elever med diagnoser skal inkluderes i normalklasserne. Når det så er sagt, tager privatskolerne også elever med diagnoser. Der er adskillige børn med diagnoser der kræver ekstra mandetimer på mine ungers skole. Problemet opstår hvis eleven har meget udadreagerende og forstyrrende adfærd, så de andre forældre begynder at klage. Det samme problem har man også i folkeskolen. Der vil bare gå meget længere tid før eleven får hjælp.
Det er jo altså også problemet for de mindre folkeskoler, de har bare ikke ret til at sige nej. Men det skal siges at min kontekst er Århus, hvor privatskolerne er store og har glimrende økonomi. Det er ikke små lokale friskoler, det er store skoler hvor man betaler sig fra at dele klasseværelse med de fattige.
Jeg forestiller mig at man for de helt små skoler kunne fritage dem for et krav om inklusion mod 3n tilsvarende reduktion I deres tilskud.
Måske kunne man vende den om og sige at folkeskolen skulle være strikket sammen på en helt anden måde, så der var folkeskoler der understøttede elever med særlige tunge diagnoser - dvs. At de tager ved lærer af privatskolernes faglige vurderinger af hvad et klasselokale kan rumme, for alles bedste. Kunne noget af problemet ligge i at folkeskolens inklusion er et forfejlet koncept? På privatskolerne er det en faglig vurdering og ikke en politiske vurdering hvem der er i klassen - der tror jeg vi finder den større grund. Friheden og tilliden til fagligheden og ikke kun ansvaret skal tilbage til lærerne på folkeskolen.
Folkeskolen kan også i grelle tilfælde fravælge elever - men processen er længere og med flere led.