• EvilCartyen
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    14 hours ago

    Det er nok bare ikke realistisk at enhver privatskole kan finde pædagogiske ressourcer til at håndtere børn med svære diagnoser.

    Det er jo altså også problemet for de mindre folkeskoler, de har bare ikke ret til at sige nej. Men det skal siges at min kontekst er Århus, hvor privatskolerne er store og har glimrende økonomi. Det er ikke små lokale friskoler, det er store skoler hvor man betaler sig fra at dele klasseværelse med de fattige.

    Jeg forestiller mig at man for de helt små skoler kunne fritage dem for et krav om inklusion mod 3n tilsvarende reduktion I deres tilskud.

    • Urt
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      edit-2
      11 hours ago

      Måske kunne man vende den om og sige at folkeskolen skulle være strikket sammen på en helt anden måde, så der var folkeskoler der understøttede elever med særlige tunge diagnoser - dvs. At de tager ved lærer af privatskolernes faglige vurderinger af hvad et klasselokale kan rumme, for alles bedste. Kunne noget af problemet ligge i at folkeskolens inklusion er et forfejlet koncept? På privatskolerne er det en faglig vurdering og ikke en politiske vurdering hvem der er i klassen - der tror jeg vi finder den større grund. Friheden og tilliden til fagligheden og ikke kun ansvaret skal tilbage til lærerne på folkeskolen.

      Folkeskolen kan også i grelle tilfælde fravælge elever - men processen er længere og med flere led.