• SorteKaninOPMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    7 days ago

    Eh, tror at det har en pris er meget godt for at det ikke bliver decideret misbrugt. Men det er alt for dyrt lige nu.

      • vandsjov
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        6 days ago

        Tænker at nogle vil synes det er sjovt at køre landet rundt uden nogen egentlig grund. Hvor stor belastning (fyldt transport) det vil have på systemet, det ved jeg ikke, men i spidsbelastning er der allerede fyldt godt op på nogle strækninger. Bemærk at det er blot en tanke om som kan være en udfordring, men ikke noget der gør at jeg taler imod at offentlig transport blev gjort gratis eller meget billigt.

        • drkt@scribe.disroot.org
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          6 days ago

          Tænker at nogle vil synes det er sjovt at køre landet rundt uden nogen egentlig grund.

          Ja, mig.

          Der er massere af ting man kan gøre for at undgå det problem. Du kan have tog der kun tillader folk med en billet som er booket i god tid for at tage spidsbelastning, eller folk som har en pendler-billet, altså de skal den samme rute hver dag pga job. Du kunne male de toge blå, så det er nemt at se at man ikke bare kan stige på dem. Pladsbilletter kan være en måde at reservere en ret til at køre i et specifikt tog på en specifik rute. Alt det kan stadig være gratis og koste statskassen mindre end Rejsekortet har kostet efterhånden.

          • vandsjov
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            arrow-down
            1
            ·
            5 days ago

            Synes det lyder som en anden for for administrationshelvede (indsættes/fjernes/konverteres blå tog alt efter belastning og administration af billetter) + irritation af folk som skal sørge for at tage det rigtige tog. Tror mere at man bare må se hvad der sker og så indsætte flere tog når man finder ud af hvad de normale trafikmønstre bliver til. Måske problemet ikke er så stort med personer som vil drøne landet rundt og det mere er et problem at der kommer flere pendlere til. Det kunne måske være en idé at man stadig har pladsbilletter på de regionale toge, til dem som gerne vil sidde ned, f.eks. en familie som skal sidde samlet.

      • SorteKaninOPMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        ·
        edit-2
        7 days ago

        På samme måde som gratis offentlige toiletter bliver misbrugt - brugt for meget og/eller desværre af og til af folk som ikke bruger dem respektfuldt. Folk (okay, for at være fair, en minoritet af folk) har det desværre med at tro at ting der ikke koster noget er værdiløse.

        • krydret_ismaskine
          link
          fedilink
          arrow-up
          13
          ·
          7 days ago

          I Ullerslev på Østfyn kørte man med gratis busser i en del år indtil kommunesammenlægningen med Ørbæk og Nyborg, og introduktionen af rejsekortet.

          Man regnede sig frem til at billetteringen kostede mere i administration end den bragte af indtjening.

        • drkt@scribe.disroot.org
          link
          fedilink
          arrow-up
          7
          ·
          edit-2
          7 days ago

          Dit argument for at vi ikke skal have gratis offentlig transport er et det ville blive nedslidt mere?

          Hvorfor er det ikke et problem for Fredericia? https://www.dr.dk/nyheder/seneste/gratis-busser-i-fredericia

          Fordi god mobilitet i samfundet koster en eksplicit sum af penge, men der bliver generet mere og sparet meget mere i implicit økonomisk gavn. Hvis folk kan komme ind på gågaden og bruge penge nemt og gratis, så gør de det. Hvis jeg kunne køre til København nemt og gratis (endda bare nemt) så ville jeg gøre det.

          Fordi en gruppe fulde unge bananer ikke kan finde ud af at trække ud efter sig på togtoilettet er altså ikke en god grund til at resten af samfundet skal lide. Det er en undskyldning jeg vil forvente fra DSBs direktør, ikke en med-borger.

          e: video https://youtu.be/LQIxbwfMVlM

          • vandsjov
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            6 days ago

            Dit argument for at vi ikke skal have gratis offentlig transport er et det ville blive nedslidt mere? Hvorfor er det ikke et problem for Fredericia? https://www.dr.dk/nyheder/seneste/gratis-busser-i-fredericia

            Vi ved ikke om det er et problem endnu, da det først går i drift i august i år.

            Et argument imod er de ekstra passagerer der kommer til at benytte sig af den offentlige transport. Ikke for at tale ned til byer, som ikke er i top 10 på størrelse, men tænker at der kan være en forskel på størrelse af by / hvor mange der skal med offentlig transport. Jeg har absolut ingen viden om belægningen på busserne i Fredericia, men forestiller mig at den er mindre end busserne i København (min seneste relevante erfaring med busser). Min tanker går på, illustreret med fiktive tal, at hvis offentlig transport var fyldt 50% op før det blev gratis og det går op til 80%, så kan systemet stadig bære det. Men hvis de allerede er fyldt 80% op og man så gør det gratis, så ender man med et behov for 120%, hvilket kræver investering i mere offentlig transport.

            Misforstå mig ikke, jeg ville ikke have noget imod at betale lidt ekstra i skat for gratis offentlig transport. Men jeg kan godt se nogle udfordringer på nogle strækninger og knudepunkter, hvis der kom 20% flere folk. Og det kan også være at jeg tager fejl, at i spidsbelastning er alle dem som vil tage offentlig transport allerede med bus og tog og man kun vil se flere passagerer uden for spidsbelastningerne og man derved kan klare det med et par enkelte ekstra afgange.

            • krydret_ismaskine
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              6 days ago

              “Åh nej, vores offentlige transport er så god og gratis at den er helt vild populær og alle vil bruge den!” lyder som et ultimativt luksusproblem.

              Tænk på alle de udgifter i forbindelse med ulykker, trængsel, forurening og parkeringspladser man kunne spare.

            • drkt@scribe.disroot.org
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              ·
              6 days ago

              hvilket kræver investering i mere offentlig transport.

              Altså, ja? Det koster mindre end at udvide E45 igen, og vil have den konsekvens at det ikke er nødvendig at udvide E45 igen. Penge sparet. Det kaldes at investere.

          • krydret_ismaskine
            link
            fedilink
            arrow-up
            7
            ·
            7 days ago

            De uvorne hærværkstyper laver hærværk uanset om det koster penge eller ej, og oftest kører de alligevel uden billet.

          • SorteKaninOPMA
            link
            fedilink
            arrow-up
            4
            ·
            7 days ago

            Jeg er helt klar på at prøve gratis offentlig transport af. Jeg siger ikke at jeg ved at det vil være et problem, men jeg tror sagtens det kunne blive problematisk. Så jeg er helt med på at give det et forsøg og synes det der projekt i Fredericia lyder interessant. Det ville være godt at høre om konsekvenserne af det projekt.

            Men uanset hvad tror jeg ikke at det er politisk realistisk at få gratis offentlig transport inden for den nærmere fremtid, og priserne er for høje allerede. Så et prisfald er et godt sted at starte. Vi kunne jo fx lade prisen falde mere og mere til den rammer 0 og tage det gradvist og se hvad der sker.