På samme måde som gratis offentlige toiletter bliver misbrugt - brugt for meget og/eller desværre af og til af folk som ikke bruger dem respektfuldt. Folk (okay, for at være fair, en minoritet af folk) har det desværre med at tro at ting der ikke koster noget er værdiløse.
Fordi god mobilitet i samfundet koster en eksplicit sum af penge, men der bliver generet mere og sparet meget mere i implicit økonomisk gavn. Hvis folk kan komme ind på gågaden og bruge penge nemt og gratis, så gør de det. Hvis jeg kunne køre til København nemt og gratis (endda bare nemt) så ville jeg gøre det.
Fordi en gruppe fulde unge bananer ikke kan finde ud af at trække ud efter sig på togtoilettet er altså ikke en god grund til at resten af samfundet skal lide. Det er en undskyldning jeg vil forvente fra DSBs direktør, ikke en med-borger.
Vi ved ikke om det er et problem endnu, da det først går i drift i august i år.
Et argument imod er de ekstra passagerer der kommer til at benytte sig af den offentlige transport. Ikke for at tale ned til byer, som ikke er i top 10 på størrelse, men tænker at der kan være en forskel på størrelse af by / hvor mange der skal med offentlig transport. Jeg har absolut ingen viden om belægningen på busserne i Fredericia, men forestiller mig at den er mindre end busserne i København (min seneste relevante erfaring med busser). Min tanker går på, illustreret med fiktive tal, at hvis offentlig transport var fyldt 50% op før det blev gratis og det går op til 80%, så kan systemet stadig bære det. Men hvis de allerede er fyldt 80% op og man så gør det gratis, så ender man med et behov for 120%, hvilket kræver investering i mere offentlig transport.
Misforstå mig ikke, jeg ville ikke have noget imod at betale lidt ekstra i skat for gratis offentlig transport. Men jeg kan godt se nogle udfordringer på nogle strækninger og knudepunkter, hvis der kom 20% flere folk. Og det kan også være at jeg tager fejl, at i spidsbelastning er alle dem som vil tage offentlig transport allerede med bus og tog og man kun vil se flere passagerer uden for spidsbelastningerne og man derved kan klare det med et par enkelte ekstra afgange.
hvilket kræver investering i mere offentlig transport.
Altså, ja? Det koster mindre end at udvide E45 igen, og vil have den konsekvens at det ikke er nødvendig at udvide E45 igen. Penge sparet. Det kaldes at investere.
Jeg er helt klar på at prøve gratis offentlig transport af. Jeg siger ikke at jeg ved at det vil være et problem, men jeg tror sagtens det kunne blive problematisk. Så jeg er helt med på at give det et forsøg og synes det der projekt i Fredericia lyder interessant. Det ville være godt at høre om konsekvenserne af det projekt.
Men uanset hvad tror jeg ikke at det er politisk realistisk at få gratis offentlig transport inden for den nærmere fremtid, og priserne er for høje allerede. Så et prisfald er et godt sted at starte. Vi kunne jo fx lade prisen falde mere og mere til den rammer 0 og tage det gradvist og se hvad der sker.
På samme måde som gratis offentlige toiletter bliver misbrugt - brugt for meget og/eller desværre af og til af folk som ikke bruger dem respektfuldt. Folk (okay, for at være fair, en minoritet af folk) har det desværre med at tro at ting der ikke koster noget er værdiløse.
I Ullerslev på Østfyn kørte man med gratis busser i en del år indtil kommunesammenlægningen med Ørbæk og Nyborg, og introduktionen af rejsekortet.
Man regnede sig frem til at billetteringen kostede mere i administration end den bragte af indtjening.
Dit argument for at vi ikke skal have gratis offentlig transport er et det ville blive nedslidt mere?
Hvorfor er det ikke et problem for Fredericia? https://www.dr.dk/nyheder/seneste/gratis-busser-i-fredericia
Fordi god mobilitet i samfundet koster en eksplicit sum af penge, men der bliver generet mere og sparet meget mere i implicit økonomisk gavn. Hvis folk kan komme ind på gågaden og bruge penge nemt og gratis, så gør de det. Hvis jeg kunne køre til København nemt og gratis (endda bare nemt) så ville jeg gøre det.
Fordi en gruppe fulde unge bananer ikke kan finde ud af at trække ud efter sig på togtoilettet er altså ikke en god grund til at resten af samfundet skal lide. Det er en undskyldning jeg vil forvente fra DSBs direktør, ikke en med-borger.
e: video https://youtu.be/LQIxbwfMVlM
De uvorne hærværkstyper laver hærværk uanset om det koster penge eller ej, og oftest kører de alligevel uden billet.
Vi ved ikke om det er et problem endnu, da det først går i drift i august i år.
Et argument imod er de ekstra passagerer der kommer til at benytte sig af den offentlige transport. Ikke for at tale ned til byer, som ikke er i top 10 på størrelse, men tænker at der kan være en forskel på størrelse af by / hvor mange der skal med offentlig transport. Jeg har absolut ingen viden om belægningen på busserne i Fredericia, men forestiller mig at den er mindre end busserne i København (min seneste relevante erfaring med busser). Min tanker går på, illustreret med fiktive tal, at hvis offentlig transport var fyldt 50% op før det blev gratis og det går op til 80%, så kan systemet stadig bære det. Men hvis de allerede er fyldt 80% op og man så gør det gratis, så ender man med et behov for 120%, hvilket kræver investering i mere offentlig transport.
Misforstå mig ikke, jeg ville ikke have noget imod at betale lidt ekstra i skat for gratis offentlig transport. Men jeg kan godt se nogle udfordringer på nogle strækninger og knudepunkter, hvis der kom 20% flere folk. Og det kan også være at jeg tager fejl, at i spidsbelastning er alle dem som vil tage offentlig transport allerede med bus og tog og man kun vil se flere passagerer uden for spidsbelastningerne og man derved kan klare det med et par enkelte ekstra afgange.
“Åh nej, vores offentlige transport er så god og gratis at den er helt vild populær og alle vil bruge den!” lyder som et ultimativt luksusproblem.
Tænk på alle de udgifter i forbindelse med ulykker, trængsel, forurening og parkeringspladser man kunne spare.
Altså, ja? Det koster mindre end at udvide E45 igen, og vil have den konsekvens at det ikke er nødvendig at udvide E45 igen. Penge sparet. Det kaldes at investere.
Jeg er helt klar på at prøve gratis offentlig transport af. Jeg siger ikke at jeg ved at det vil være et problem, men jeg tror sagtens det kunne blive problematisk. Så jeg er helt med på at give det et forsøg og synes det der projekt i Fredericia lyder interessant. Det ville være godt at høre om konsekvenserne af det projekt.
Men uanset hvad tror jeg ikke at det er politisk realistisk at få gratis offentlig transport inden for den nærmere fremtid, og priserne er for høje allerede. Så et prisfald er et godt sted at starte. Vi kunne jo fx lade prisen falde mere og mere til den rammer 0 og tage det gradvist og se hvad der sker.