• vandsjov
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    6 days ago

    Dit argument for at vi ikke skal have gratis offentlig transport er et det ville blive nedslidt mere? Hvorfor er det ikke et problem for Fredericia? https://www.dr.dk/nyheder/seneste/gratis-busser-i-fredericia

    Vi ved ikke om det er et problem endnu, da det først går i drift i august i år.

    Et argument imod er de ekstra passagerer der kommer til at benytte sig af den offentlige transport. Ikke for at tale ned til byer, som ikke er i top 10 på størrelse, men tænker at der kan være en forskel på størrelse af by / hvor mange der skal med offentlig transport. Jeg har absolut ingen viden om belægningen på busserne i Fredericia, men forestiller mig at den er mindre end busserne i København (min seneste relevante erfaring med busser). Min tanker går på, illustreret med fiktive tal, at hvis offentlig transport var fyldt 50% op før det blev gratis og det går op til 80%, så kan systemet stadig bære det. Men hvis de allerede er fyldt 80% op og man så gør det gratis, så ender man med et behov for 120%, hvilket kræver investering i mere offentlig transport.

    Misforstå mig ikke, jeg ville ikke have noget imod at betale lidt ekstra i skat for gratis offentlig transport. Men jeg kan godt se nogle udfordringer på nogle strækninger og knudepunkter, hvis der kom 20% flere folk. Og det kan også være at jeg tager fejl, at i spidsbelastning er alle dem som vil tage offentlig transport allerede med bus og tog og man kun vil se flere passagerer uden for spidsbelastningerne og man derved kan klare det med et par enkelte ekstra afgange.

    • krydret_ismaskine
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      6 days ago

      “Åh nej, vores offentlige transport er så god og gratis at den er helt vild populær og alle vil bruge den!” lyder som et ultimativt luksusproblem.

      Tænk på alle de udgifter i forbindelse med ulykker, trængsel, forurening og parkeringspladser man kunne spare.

    • drkt@scribe.disroot.org
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      6 days ago

      hvilket kræver investering i mere offentlig transport.

      Altså, ja? Det koster mindre end at udvide E45 igen, og vil have den konsekvens at det ikke er nødvendig at udvide E45 igen. Penge sparet. Det kaldes at investere.