Jeg gik i folkeskole/gymnasie slut-90’erne til slut-00’erne. Jeg mindes ikke at min historie/samfundsfagslærer fortalte os om det danske bidrag til slaveri.
Lærte I ikke om trekantshandel? Så I ikke billeder af hvorledes slaver med pakket på skibe så de lå som sild i en tønde eller hørte historier om forholdene på plantagerne.
Ikke mindst har jeg vanskeligt ved at forstå, at man kan undervise i slaveriets ophævelse uden at komme ind på hvad slaveriet gik ud på og hvordan det var.
Det burde være åbenlyst for enhver hvad det handler om, når man har mennesker som ejendom og jeg synes at det virker hysterisk, at det skal være et eksplicit punkt på dagsordenen.
Barn af 90erne og starten af 00erne her: det eneste jeg lærte om den danske slavehandel var det jeg lærte af Nissernes Ø - og jeg joker ikke engang.
Det blev så vidt jeg ved aldrig nævnt i min skolegang. Tilgengæld har historiefaget for mig handlet om anden verdenskrig 99% af tiden hvilket gjorde det til et af mine hadefag selvom jeg vidste at det i teorien burde være mit yndlingsfag. Har altid holdt på at historie er spændende, men jeg havde bare straight homerun med de mest intetsigende og kedelige historieundervisere, der alle underviste i de samme punkter fra anden verdenskrig igen og igen og igen. Tog senere enkeltfag på VUC for at komme ind på uni og valgte historie på A niveau som et af mine tilvalgsfag i håb om at jeg endelig ville blive undervist i andet end anden verdenskrig. Første dag på skolebænken kommer min beigebrune historielærer ind ad døren og siger at pensum for i år er anden verdenskrig, den kolde krig og Israel og Palæstina konflikten.
Mig: 🫠
Alt jeg ved om verdenshistorien, som ikke er anden verdenskrig er ting jeg selv har opsøgt at lære mere om.
Tror egentlig bare det er DR der har et fokus omkring det på det seneste pga. den der dokumentar de har lavet. Men kan godt forstå at formuleringen i undervisningskanonen ikke er optimal.
Det er godt nok længe siden at jeg gik i folkeskolen (det var i 80-90erne) men jeg synes da at vi brugte tid på det. Også senere i gymnasiet.
Har man ændret det siden eller prøver vi bare at importere outrage fra USA?
Jeg gik i folkeskole/gymnasie slut-90’erne til slut-00’erne. Jeg mindes ikke at min historie/samfundsfagslærer fortalte os om det danske bidrag til slaveri.
Lærte I ikke om trekantshandel? Så I ikke billeder af hvorledes slaver med pakket på skibe så de lå som sild i en tønde eller hørte historier om forholdene på plantagerne.
Ikke mindst har jeg vanskeligt ved at forstå, at man kan undervise i slaveriets ophævelse uden at komme ind på hvad slaveriet gik ud på og hvordan det var.
Det burde være åbenlyst for enhver hvad det handler om, når man har mennesker som ejendom og jeg synes at det virker hysterisk, at det skal være et eksplicit punkt på dagsordenen.
Barn af 90erne og starten af 00erne her: det eneste jeg lærte om den danske slavehandel var det jeg lærte af Nissernes Ø - og jeg joker ikke engang.
Det blev så vidt jeg ved aldrig nævnt i min skolegang. Tilgengæld har historiefaget for mig handlet om anden verdenskrig 99% af tiden hvilket gjorde det til et af mine hadefag selvom jeg vidste at det i teorien burde være mit yndlingsfag. Har altid holdt på at historie er spændende, men jeg havde bare straight homerun med de mest intetsigende og kedelige historieundervisere, der alle underviste i de samme punkter fra anden verdenskrig igen og igen og igen. Tog senere enkeltfag på VUC for at komme ind på uni og valgte historie på A niveau som et af mine tilvalgsfag i håb om at jeg endelig ville blive undervist i andet end anden verdenskrig. Første dag på skolebænken kommer min beigebrune historielærer ind ad døren og siger at pensum for i år er anden verdenskrig, den kolde krig og Israel og Palæstina konflikten.
Mig: 🫠
Alt jeg ved om verdenshistorien, som ikke er anden verdenskrig er ting jeg selv har opsøgt at lære mere om.
Jo, trekantshandlen blev vi helt bestemt undervist i. Danmarks bidrag som slaveejere mener jeg ikke blev nævnt.
Tror egentlig bare det er DR der har et fokus omkring det på det seneste pga. den der dokumentar de har lavet. Men kan godt forstå at formuleringen i undervisningskanonen ikke er optimal.