Jæs, så kender vi vores politikere igen. Ukraine var ellers lige ved at få dem til at virke bare en lille smule fornuftige.
Men nej, de unge mennesker mistrives! Og så skal der gøres noget. Skal vi gøre det forskerne foreslår? Næh nej, vi skal da kun bruge forskerne til at fastslå at der er et problem. Løsningen, se den skal politikerne nok helt selv finde. Så man griber efter den første smule symbolpolitik man lige kan finde…
Vor herre bevares!
Lad den ligge med om regler for mobiltelefoner vil virke eller ej, og blot anerkende at vi ikke har evidens for effekten af et mobilforbud.
Gutten fra moderaterne siger at 16% af skolerne ikke har regler for mobiltelefoner, og at det svarer til 100k elever.
At der er ca 600k elever i de danske grundskoler, der er nok ikke helt forkert, og at 1/6 af skolerne ingen regler har, det er sikkert ligeså faktuelt korrekt, eller er det? Men at springe derfra og til et konkludere at skolestørrelsen for skoler uden mobilregler er normalfordelt, og dermed 1/6 af eleverne er uden regler, det er direkte uredeligt!
Hvordan de 16% fremkommet? Var det 1/6 af de adspurgte skoler, der ikke havde regler eller var det 1/6 af de adspurgte der ikke svarede? Nu spørger jeg kun fordi jeg har børn i den skolepligtige alder, og de har aldrig oplevet at der ikke var regler. I mit professionelle virke, på forskellige ungdomsuddannelser, møder jeg unge fra mange grundskoler, ingen melder at de ikke havde regler. Så hvordan er det tal fremkommet?
Skal vi gøre det forskerne foreslår?
Nu er det jo faktisk Trivselskommissionens anbefaling det kommer fra, så det er jo faktisk noget nogle eksperter foreslår (jeg har dog ikke undersøgt om de er “forskere” eller om de ellers er kvalificeret, men det antager jeg da at de er).
Ministerens melding tager udgangspunkt i en af Trivselskommissionens anbefalinger, som præsenteres af kommissionen i dag.
Så det er jo ikke noget politikerne bare har trukket op af en hat.
jeg har dog ikke undersøgt om de er “forskere” eller om de ellers er kvalificeret, men det antager jeg da at de er
Jeg blev lige lidt nysgerrig på det og har fundet frem til at kommissionen består af 9 medlemmer og en formand.
Formanden er forstander på en højskole… udover ham er der forskere på området repræsenteret, folk i feltet, samt 2 børn og unge repræsentanter. Så de er kvalificeret på forskellig vis.Fair, min kritik bygger på den her artikel https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsker-der-mangler-bevis-forbud-mod-smartphones-i-skoler-vil-oege-trivslen
Jeg beklager at det ikke var tydeligt i mit indlæg.
skolerne burde selv bestemme - og hvorfor har disse ikke allerede indført dette for længe siden?
Måske er det netop fordi der er mange skoler der stadig ikke har gjort det at man har besluttet at gøre det lovpligtigt på landsplan 🤷
Ja, men skolerne har også været ude nu at sige at de ikke har lyst til at få en rolle som politimænd der skal håndhæve et forbud, og at de hellere vil arbejde for et øget frivilligt samarbejde med forældrene: https://www.dr.dk/nyheder/indland/skoler-vil-ikke-haandhaeve-mobilforbud-saa-bliver-vi-en-slags-politimand-i-skolen
Jeg er umiddelbart på samme side, og jeg synes at der generelt er for stor en tendens til at topstyre hvordan skolerne skal løse deres opgave i praksis fremfor fastsættelse af generelle mål og principper. Lad skolerne få handlefrihed så de selv kan finde ud af hvad der virker i stedet for at diktere hvordan de skal gøre deres arbejde.
Et godt samarbejde er altid ønskværdigt og et succeskriterie, men jeg kan heller ikke se at et forbud mod mobiltelefone/tablets skulle være en modsætning til samarbejde - forældresamarbejde er meget bredere og kunne også omhandler håndtering og bedste udførelse af evt. Forbud.
Mine døtres skole har lige lavet mobilfri skole i år og alle er glade for det.
Skolen er underlagt mange regler ovenfra for at sikre en god og produktiv skolegang (på papiret ihvertfald) når det er fagligt underbygget at fravær af skærm øger trivsel og læring så kan jeg ikke se problemet i at der handles (ovenfra) på det.
… med det sagt, så vil jeg medgive at der er andre punkter hvor politikerne skulle være mere lydhør for “dem på gulvet” … især når deres beslutninger mere forkommer som et forsøg på at opfinde den nye dybe tallerken, end en faglig velbegrundet ændring.
Enig, jeg har ikke hørt om nogle der IKKE er glade for mobilfrie skoler - og skolerne er politibetjent overfor så mange andre ting at det vel ikke kan være den reelle grund. Jeg er enig i at det ikke burde være et folketingsanliggende, men jeg forstår så til gengæld heller ikke at det ikke allerede er indført alle steder.
Jeg er ikke uenig i målet, men jeg ville ønske at flere beslutninger om praksis i skoleundervisningen blev foretaget på et lavere niveau end folketinget.
Har det mon noget at gøre med splittet mellem privat- og folkeskole, at det samme skal gælde på tværs?
Jeg tror egentlig mest at det er et tegn på øget topstyring.
Forstår godt. Måske frygter man at hvis man kun kom med anbefalinger til forældre, så ville det for det meste kun gøre en reel forskel de steder hvor der bor ressourcestærke forældre som kan følge den slags anbefalinger, og så bliver de gode skoler bedre mens de dårlige skoler forbliver dårlige. Bare et gæt fra min side, jeg antager at de har en grund til den anbefaling i kommissionens rapport.
Ja, det er jeg enig i. Det jeg mente var mere at jeg synes at det ville være bedre hvis skolerne selv kunne sætte reglerne for de her ting, fremfor at det skal være udformet som en lov skrevet af folk der er meget langt væk fra den daglige praksis.