• KlorofylM
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    4 months ago

    Løsningen er også at gøre elbiler mere effektive.

    Før elbiler var SUVer en udskældt biltype, da den forurener unødigt meget, grunden høj vægt og stor vindmodstand.

    Ind til videre har løsningen på rækkevidde på elbiler, som lader til at være den eneste parameter folk der køber elbiler går op i, været at proppe større og større batterier i. Når vi snakker benzin- og dieseldrevne biler, er hele verden med på at km/l er en sindsygt vigtig parameter. Hvis du spørger den gennemsnitlige elbilejer hvor langt hans elbil kører pr energienhed, har han ingen ide. Han ved bare at batteriet er kæmpe og at den er opgivet til at køre mega langt.

    Opel er med Opel Astra elektric de første som jeg ser det der angriber problematikken korrekt: reducer vægt og vindmodstand og dermed også behovet for en kæmpe batteri.

    • Grippler
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      4 months ago

      Nu er tesla selvfølgelig temmelig upopulære pga. deres vanvittige CEO, men netop deres biler er generelt super effektive fordi de har bl.a. lav vindmodstand (for bil-typen) og det har været et fokuspunkt siden starten. Det samme har Hyundai, deres originale Ioniq (som er en del år gammel efterhånden) er en af de mest effektive BEV’er på markedet stadig.

      • KlorofylM
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        4 months ago

        Generelt er de elbiler der ligner “normale” biler ret effektive. Tænker også at Nissan Leaf klarer sig godt.

        Rigtig mange elbiler er bare kæmpe og høje og har sindsygt store hjul.

        • Grippler
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          4 months ago

          Tror desværre bare ikke effektivitet er noget folk går op i, for så var cross-over ICE jo heller ikke populære. Det virker for mig som om producenterne går op i at gøre deres biler effektive, inden for de rammer de kan sælge biler…men når det eneste de kan sælge er kørende kasser, jah så er der ikke meget de kan gøre ved aerodynamikken. Det nytter desværre ikke at lave en effektiv bil som ingen køber.

    • renard_roux@beehaw.org
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      4 months ago

      God pointe med vægten og batteriet!

      Er der en angivet enhed når man køber elbiler der svarer til km/l? Km/KWh? 🤔

      Ville være fedt hvis det var en ting folk var opmærksomme på, strømmen er jo (p.t.) heller ikke nødvendigvis grøn hele tiden, så det burde også være en parameter!

      • Grippler
        link
        fedilink
        arrow-up
        5
        ·
        edit-2
        4 months ago

        Er der en angivet enhed når man køber elbiler der svarer til km/l? Km/KWh?

        Ja, alle mærker opgiver SVJV batteriets størrelse, WLTP rækkevidde og kWh/100km eller Wh/km (så du ikke selv behøver at regne den ud fra batteristørrelse og WLTP rækkevidde) i datablad for deres biler.

      • President_PyrusM
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        4 months ago

        Km/KWh

        Kan vi ikke bruge en bedre enhed? Parsec/exajoule for eksempel. Det er en meget mere brugbar og simpel enhed, hvor en af dem svarer til 111,084393 km/kWh. Dejlig simpelt ;)

        • renard_roux@beehaw.org
          link
          fedilink
          arrow-up
          6
          ·
          4 months ago

          Absolut! Jeg overvejede også planck-enheder pr. attowatt (pl/aW) og alen pr. microvolt-ampere (al/μVA). Eller femtojoule/kvadrattønde (fJ/tø²?), men kræver at folk kender bredden på bilen så det er nemmere at regne ud hvor mange gange bilen skal køre frem og tilbage på det kvadratiske areal for at have “dækket” det.

          Er dog en lille smule i tvivl om den korrekte forkortelse for alen. Og tønde. Og behøver man at angive kvadrattønde? Eller er det implicit at en tønde er kvadratisk? Skal nødigt blive for besværligt til at folk gider bruge det … 🤔

          Sidespor — det giver en varm følelse at angive afstande i arealmål 😍

          • President_PyrusM
            link
            fedilink
            arrow-up
            6
            ·
            4 months ago

            Jeg kan også rigtig godt lide tanken om at benytte planckenheder til at måle elbilers effektivitet. Jeg kom dog også på et par forskellige andre meget (lidt) oplagte muligheder. Jeg startede med at kigge på astronomisk enhed (AU) per ton TNT ækvivalent, som jo er super praktisk. Derefter prøvede jeg med AU per tønde olie ækvivalent energi.

            Den bedste enhed jeg kunne finde blev dog astronomisk enhed per Little Boy. Den havde ifølge wikipedia en energiudladning på 63 TJ, hvilket betyder at 1 AU/Little Boy vil svare til praktiske 8,54845 km/kWh hvis jeg har regnet rigtigt.

      • KlorofylM
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        4 months ago

        Er der en angivet enhed når man køber elbiler der svarer til km/l? Km/KWh? 🤔

        Fdm bruger km/kWh

        Se fx her hvor der også sammenlignes forskellige biler.

        Ville være fedt hvis det var en ting folk var opmærksomme på, strømmen er jo (p.t.) heller ikke nødvendigvis grøn hele tiden, så det burde også være en parameter!

        Ja hverken grøn eller billig. Specielt andre steder i verden er strømmen langt fra grøn endnu.

        • renard_roux@beehaw.org
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          4 months ago

          Perfekt! Og det er jo nærmest sagens kerne i en nøddeskal — effektivitet:

          Rækkeviddekongerne er altid elbiler med meget store batterier. Og rækkevidden er naturligvis vigtig, hvis du ofte skal køre langt og samtidig undgå at bruge for meget tid på opladning. Men ud fra et økonomisk perspektiv er det mere interessant at se på bilernes effektivitet.

          Godt at se at der er opmærksomhed på det 😊👌