Overblik: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) gør status over de seneste års omfattende reformer i uddannelsessystemet. Deres erklærede mål er at gøre op med “uddannelsessnobberi” og ideen om, at længere og akademiske uddannelser altid er bedre.
Hovedpunkter i reformerne:
- Folkeskolen: Mere praktisk undervisning og frihed fra visse centrale krav.
- Ungdomsuddannelser: En ny praktisk orienteret gymnasieuddannelse (EPX) og højere adgangskrav til det almene gymnasium.
- Videregående uddannelser: Løft af professionsuddannelser, bedre efteruddannelse og færre studiepladser på universiteterne, bl.a. gennem forkortede uddannelser.
Budskab og ambitioner:
- At ændre den kulturelle fortælling, hvor succes måles i akademiske grader.
- At få flere unge (og deres forældre) til at anerkende værdien af faglige og praksisnære uddannelser.
- At forhindre, at unge føler sig som fiaskoer, hvis de vælger “nedad” i uddannelseshierarkiet.
Kritik og udfordringer:
- Nogle ser tiltagene som en sænkning af uddannelsesniveauet.
- Især universitetsreformen og adgangskravene til gymnasiet har mødt modstand.
- Ministrene argumenterer dog for, at det er nødvendigt at matche samfundets behov og værdsætte alle typer uddannelser.
Symbolik: Tesfaye drømmer om en fremtid, hvor det er lige så prestigefyldt for en forælder at rose en datter, der er social- og sundhedsassistent, som en der er advokat – et billede på ændret holdning til uddannelse og arbejde.
Pensionsalderen stiger så hvem i alverden har lyst til at blive eksempelvis murer eller slagter og slide sig selv op 20-30 år før de rammer 70? Jeg kan sgu godt forstå unge er blevet “uddannelsessnobber”.