Og vi har før lavet kulturændringer af vores madforbrug gennem nationale kampagner. “Gris på gaflen”-kampagnen var statsfinansieret og gjorde at vi fik en masse nye madretter baseret på grisekød ind i den danske kultur. Kampagnens baggrund var vores bacon eksport, hvor vi danskere så skulle aftage resten af grisen.
Den gang var det dog begrundet i landbrugets behov, nu er det omvendt måske endda på bekostning af det danske landbrug og de er bare en kæmpe magtfaktor i dansk politik, selvom de udgør en efterhånden lille del af vores økonomi.
Og vi har før lavet kulturændringer af vores madforbrug gennem nationale kampagner. “Gris på gaflen”-kampagnen var statsfinansieret og gjorde at vi fik en masse nye madretter baseret på grisekød ind i den danske kultur. Kampagnens baggrund var vores bacon eksport, hvor vi danskere så skulle aftage resten af grisen.
Den gang var det dog begrundet i landbrugets behov, nu er det omvendt måske endda på bekostning af det danske landbrug og de er bare en kæmpe magtfaktor i dansk politik, selvom de udgør en efterhånden lille del af vores økonomi.