• SorteKaninMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    edit-2
    3 months ago

    Jeg har for nyligt haft fire (4!) interviews hos en arbejdsgiver. Det sidste interview gik godt så jeg tænkte den måtte være i skabet.

    De ghostede mig bare derfra. Det synes jeg fandme er vildt efter at have været så langt i forløbet.

    (PS: tror ikke dette behøvede [Debat]-markeringen)

    • Grippler
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      3 months ago

      Fire samtaler og da også helt ekstremt, uanset om man så får jobbet eller ej.

        • Grippler
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          3 months ago

          Ved du hvorfor de blev ved med at indkalde til samtaler? Jeg har selv aldrig oplevet at skulle igennem mere end to før jeg jeg tilbud om ansættelse.

          • SorteKaninMA
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            3 months ago

            Det var en introsamtale med teamlederen, så en teknisk samtale (ikke test) med et senior medlem af teamet, så to samtaler med forskellige personer fra andre steder i firmaet for “culture fit”.

            Jeg vil ikke sige at 3 er helt unormalt, med intro+teknisk(måske test)+followup på samtale 2. Fire interviews er dog lidt ekstremt.

    • Underbroen
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      3 months ago

      Wow det er godt nok også ekstremt dårlig stil. Måske heldigt du ikke endte der?!

    • RedFoxDKOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      3 months ago

      Kender jeg godt. Jeg har f.eks for nyligt været til samtale i CPH Lufthavn om et job. De afslog mig det job, men bedte mig om at søge en anden stilling (i en anden afdeling) som de mente ville passe mig bedre.

      Har jeg fået svar fra den stilling endnu? Nej da - så jeg forventer det er en afvisning efterhånden (Endnu et sted, at smide på min egen blacklist)

      (PS: tror ikke dette behøvede [Debat]-markeringen)

      Jeg var lidt i tvivl, da jeg ikke rigtigt ment det var som sådan “nyhed” agitigt, men Nyhedfælleskabet var det mest oplagt for det.

  • cosmicrookie@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    edit-2
    3 months ago

    Jeg har de sidste par måneder sendt 10-12 målrettede ansøgninger skrevet fra bunden hver gang. Jeg er i arbejde og derfor ikke desperat og har derfor mulighed for kun at skrive få, men gode ansøgninger. Jeg skriver kun til dem som jeg virkeligt vil arbejde hos.

    Jeg har fået svar fra én

  • RedFoxDKOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    3 months ago

    Jeg ved ikke med jer andre, men jeg synes også virksomhederne er ofte dårlig til at give feedback (eller bare tilbagemeldingen) - om det er til unge eller nyuddannet.

    Min egen far skulle for nyligt ud og lede efter nyt job, og selv han sagde virksomhederne er blev værre til at give en tilbagemelding (eller komme i kontakt med i forhold, til hvornår man kan forvente svar).

    Jeg personligt mistænker lidt, at det er fordi virksomhederne stadigvæk køre efter det er deres marked, fremfor arbejderstagerens marked.

    Andre som oplever det sammen eller måske nogle på den anden side, kan give et lille indblik i hvorfor, der ofte ikke gives tilbagemelding

    • KlorofylMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      3 months ago

      På mit arbejder bliver alle ansøgere altid kontaktet.

      Har været på samme arbejdsplads i over 5 år, så det er efterhånden lang tid siden jeg sidst har prøvet at søge et job. Men da jeg var søgende var arbejdspladserne generelt også gode til at kontakte. Også selvelom der havde været fx 80 ansøgere.

  • Limfjorden
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    4
    ·
    3 months ago

    Jeg har sendt 30 ansøgninger i løbet af dette år, og jeg fik en samtale en masse autogenererede afslag ud af det.

  • BigDanishGuy@sh.itjust.works
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    3 months ago

    Jeg tror at en del skyldes manglende forståelse for, hvad det gør ved ens organisations image, når man laver sådanne fodfejl. Og selvom man så godt ved det, så er der nok også en del, der ikke får gjort noget ved det.

    Et af de første jobs jeg søgte var som flaskedreng. Det var dengang hvor ISDN kun lige var på vej ind. Mit navn og nummer blev skrevet ned på en pølsebakke, og så hørte jeg ikke mere. Siden må jeg nok indrømme at det allerhøjest er 2/3 af mine søgninger, der har udløst bare en kvittering for modtagelsen.

    Noget der har hjulpet er GDPR. Alle er blevet så ræd for de slemme bureaukrater i Bruxelles, så man har investeret i en HR-platform. Disse platforme hjælper heldigvis en del på formaliteterne.

    Men hvis man søger div. sabbatårsjobs, så er det jo typisk enten i små virksomheder, cafeer o.l., eller uden om de officielle kanaler, fx pædagogmedhjælper. Og i disse tilfælde, så er det uden om HR-systemer og automatiske beskeder.

  • Underbroen
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    arrow-down
    1
    ·
    3 months ago

    Da jeg for et par år siden stod med en kontrakt, som løb ud, søgte jeg 10-15 jobs målrettet. Jeg fik svar på langt de fleste, pånær dem jeg sendte til private virksomheder, der blev jeg i alle tilfælde ghostet. Derudover skal det siges, at alle afslag jeg på nær ét, var rene standard beskeder: “tak for din ansøgning. Vi fik 400 ansøgere til 2 stillinger og har valgt de mest kvalificerede.”

    En del af mig føler, at virksomheders opførsel i rekrutteringsprocessen burde offentliggøres, så man kan undgå at søge de som ikke giver kvalificerede svar til målrettede ansøgninger.

  • BigDanishGuy@sh.itjust.works
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    arrow-down
    1
    ·
    3 months ago

    Fik den her fra en kollega ved kaffen. Kollegas afkom, <18år, har søgt div. fritidsjobs. Der er 4 ansøgninger ude. Ungen er lidt muggen over ikke at have hørt noget. Mens min kollega sidder ved siden af, ringer ungens telefon. Ikke alene besvares opkaldet ikke, det afvises endda. Adspurgt om hvad det var svarer gen-z “det ved jeg ikke, jeg kendte ikke nummeret, og så tager jeg den ikke”