• ArcticDaggerOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    14
    ·
    8 months ago

    Det virker som det glade vanvid, at vi bruger flere penge på at understøtte indenrigsflyvning

    • President_PyrusMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      arrow-down
      4
      ·
      8 months ago

      I dag måske, men om 5-10 år kommer vi nok til at se fly der flyver på hydrogen. Så vil det altså være synd hvis mange af de mindre lufthavne er lukket, når man har mulighed for at flyve mere eller mindre grønt.

      Og så gætter jeg også på at regeringens bagtanke egentlig er, at sørge for at lufthavnene kan holde sig kørende. Så vil de meget hurtigt kunne blive omdannet til flyvestationer for Flyvevåbnet og eksempelvis USAF, hvis vi skulle stå i en kinetisk krig med Rusland.

      • drkt@lemmy.dbzer0.com
        link
        fedilink
        arrow-up
        12
        ·
        8 months ago

        Kunne man ikke bare bygge en elektrisk toglinje i stedet for at skal bruge 10x så meget strøm på at lave brint til fly?

      • CrateDane
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        ·
        8 months ago

        En lufthavn med 12 passagerer om dagen er ikke værd at redde. Danmark er også for lille til at have behov for mange lufthavne. Lufthavnene kan heller ikke bruges i krig, der ville vi bruge baser i omkringliggende lande hvis vores egne blev sat ud af spillet.

      • ArcticDaggerOP
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        8 months ago

        Fair, gode pointer. Det havde jeg faktisk ikke tænkt over

        Men dit første argument kan vel også bruges om den offentlige transport? Det tager også voldsomt lang tid at omvende folk fra at have egen bil til at benytte det offentlige

        Men jeg har også et rimeligt ensporet fokus på, at vi bør gøre alt for, at løse klimaproblematikken nu og her

    • SorteKaninMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      8 months ago

      Jeg er stadig misundelig på shinkansen fra da jeg var i Japan… De har sgu styr på togdrift derover.

      • clb92
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        3
        ·
        edit-2
        8 months ago

        Same. Og ikke kun Shinkansen, men også deres “almindelige” tog. Ikke fordi de er specielt luksuriøse eller komfortable eller noget, men de var altid rene og kørte til tiden (og med kun 5-10 minutters mellemrum, så også rigtig lav ventetid) overalt i Tokyo.

  • Buffalox@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    11
    ·
    edit-2
    8 months ago

    Så gør den Socialdemokratisk ledede borgerlige regering ENDELIG noget ved miljøet. Altså ikke for miljøet, men VED miljøet, for det er der flere penge i for de rige.

    • cute_astronaut
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      8 months ago

      Så så, regeringen gør da en masse for miljøet, om ansvaret for det så lige ligger hos miljøministeren, klimaministeren eller ministeren for global klima det er så diskussionen og tit og ofte ender det så hos erhvervsministeren da der er tale om forurenende virksomheder. Eller sagt på en anden måde man kan tage ansvaret når det går godt, og når nogen finder ud af det står skidt til kan man køre ansvaret rundt i cirkler indtil nogen indser at ingen har ansvaret for det.

    • ArcticDaggerOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      8 months ago

      Ja okay, så det er reelt en nulsumsøvelse de er ude efter. Hvis hans sidste kommentar står til troende, så er jeg måske på nippet til at være enig med ham. Hvis det kan øge konkurrencen på linjerne, så kan linjerne måske blive opereret mere effektivt

      Men der er jo ingen selskaber, der ikke håber at de kan øge antallet af gæster til mere end 12 som så i sidste ende vil betyde flere flyvninger - uagtet, hvor mange linjer, der så er