Om lidt mødes verdenslederne i Dubai til COP28 i lyset af en dyster klimarapport, men eksperter tror ikke på, at mødet vil levere tilstrækkelige resultater.
I så fald er det jo nemt nok. Vi skal lade være med at handle ind, køre på arbejde og flyve på ferie. Fint med mig.
Spøg til side, så var der dengang dystre forudsigelser om at corona var ingenting i forhold til klimaforandringerne, og det må jo siges at være bekræftet af grafen. For at løse klimakrisen skal vi altså have corona-tilstande i tyve år.
I starten af epidemien var der også bekymring om hvad der skulle ske hvis Covid aldrig gik væk og forsyningskæden forblev sammenbrudt. Altså jeg kan huske at have haft samtaler om at køkkenhaven skulle startes op igen og selvforsyning osv. Det er gået lidt fløjten igen.
Vi skal lade være med at handle ind, køre på arbejde og flyve på ferie.
Altså… ja? 😅 At nedsætte sit forbrug, arbejde hjemme (eller i det mindste cykle/offentlig transport) og at undgå flyrejser er da nogle af de ting man personligt kan gøre for at reducere sin udledning.
Vi når nok ikke særlig langt med klimatiltagene hvis ikke folk er villige til at ændre deres vaner. Det går ikke at vi spiser den mængde kød og flyver så meget som vi gør i dag.
Nu mener jeg ikke at det er den enkeltes ansvar, men nærmere at regeringen burde indføre lovgivning der opfordrer til den opførsel på en systematisk måde.
Jeg tror enten at der har været stoppet for nogle produktioner i udlandet eller at statistikken for persontransport er voldsomt underdrevet. Det hænger ikke helt sammen.
I kølvandet på epidemien var der mangel på råvarer, men om det skyldes manglende produktion eller om de stimulerende tiltag har udnyttet flere ressourcer end normalt - det kan jeg ikke helt gennemskue. Der skete et massivt boom i byggebranchen i perioden af blandede årsager.
Jeg har længe troet at kødproduktion var den største synder, og det er det måske også på sigt, men vi spiste ikke mindre kød under corona, så det giver bare ikke mening i den her sammenhæng.
Jeg er sådan på nippet af at komme til den konklusion at persontransport faktisk er en større synder end det er synligt. Det giver også logisk mening… at hver eneste arbejdende person ikke skal brænde flere liter benzin af bare for at komme på arbejde. Det er i hvert tilfælde ikke nødvendigt at sætte ild til 3-4 liter benzin hver dag hvis man sidder derhjemme. Men det gør man jo gladeligt for “at komme på arbejde”.
Jeg bruger selv kørselsfradrag med glæde, men dybest set mener jeg at vi burde fjerne det og tilskynde virksomheder at finde eller uddanne lokal arbejdskraft i stedet for at satse på “arbejdsmarkedets mobilitet”. Det er forkert at miljøet skal betale prisen i co2 og at staten skal betale i kroner for at virksomhederne helt gratis kan forvente kvalificeret arbejdskraft.
Det er bemærkelsesværdigt at kurven var på rette vej i 2019. Troede slet ikke det var muligt.
Tror bare den går nedad i 2020 pga. corona. Lige så snart corona er overstået går den op igen.
I så fald er det jo nemt nok. Vi skal lade være med at handle ind, køre på arbejde og flyve på ferie. Fint med mig.
Spøg til side, så var der dengang dystre forudsigelser om at corona var ingenting i forhold til klimaforandringerne, og det må jo siges at være bekræftet af grafen. For at løse klimakrisen skal vi altså have corona-tilstande i tyve år.
I starten af epidemien var der også bekymring om hvad der skulle ske hvis Covid aldrig gik væk og forsyningskæden forblev sammenbrudt. Altså jeg kan huske at have haft samtaler om at køkkenhaven skulle startes op igen og selvforsyning osv. Det er gået lidt fløjten igen.
Altså… ja? 😅 At nedsætte sit forbrug, arbejde hjemme (eller i det mindste cykle/offentlig transport) og at undgå flyrejser er da nogle af de ting man personligt kan gøre for at reducere sin udledning.
Vi når nok ikke særlig langt med klimatiltagene hvis ikke folk er villige til at ændre deres vaner. Det går ikke at vi spiser den mængde kød og flyver så meget som vi gør i dag.
Nu mener jeg ikke at det er den enkeltes ansvar, men nærmere at regeringen burde indføre lovgivning der opfordrer til den opførsel på en systematisk måde.
Jeg tror enten at der har været stoppet for nogle produktioner i udlandet eller at statistikken for persontransport er voldsomt underdrevet. Det hænger ikke helt sammen.
I kølvandet på epidemien var der mangel på råvarer, men om det skyldes manglende produktion eller om de stimulerende tiltag har udnyttet flere ressourcer end normalt - det kan jeg ikke helt gennemskue. Der skete et massivt boom i byggebranchen i perioden af blandede årsager.
Jeg har længe troet at kødproduktion var den største synder, og det er det måske også på sigt, men vi spiste ikke mindre kød under corona, så det giver bare ikke mening i den her sammenhæng.
Jeg er sådan på nippet af at komme til den konklusion at persontransport faktisk er en større synder end det er synligt. Det giver også logisk mening… at hver eneste arbejdende person ikke skal brænde flere liter benzin af bare for at komme på arbejde. Det er i hvert tilfælde ikke nødvendigt at sætte ild til 3-4 liter benzin hver dag hvis man sidder derhjemme. Men det gør man jo gladeligt for “at komme på arbejde”.
Jeg bruger selv kørselsfradrag med glæde, men dybest set mener jeg at vi burde fjerne det og tilskynde virksomheder at finde eller uddanne lokal arbejdskraft i stedet for at satse på “arbejdsmarkedets mobilitet”. Det er forkert at miljøet skal betale prisen i co2 og at staten skal betale i kroner for at virksomhederne helt gratis kan forvente kvalificeret arbejdskraft.
Helt enig og flot formuleret.