• bstix
    link
    fedilink
    English
    arrow-up
    2
    ·
    1 year ago

    Jeg tror enten at der har været stoppet for nogle produktioner i udlandet eller at statistikken for persontransport er voldsomt underdrevet. Det hænger ikke helt sammen.

    I kølvandet på epidemien var der mangel på råvarer, men om det skyldes manglende produktion eller om de stimulerende tiltag har udnyttet flere ressourcer end normalt - det kan jeg ikke helt gennemskue. Der skete et massivt boom i byggebranchen i perioden af blandede årsager.

    Jeg har længe troet at kødproduktion var den største synder, og det er det måske også på sigt, men vi spiste ikke mindre kød under corona, så det giver bare ikke mening i den her sammenhæng.

    Jeg er sådan på nippet af at komme til den konklusion at persontransport faktisk er en større synder end det er synligt. Det giver også logisk mening… at hver eneste arbejdende person ikke skal brænde flere liter benzin af bare for at komme på arbejde. Det er i hvert tilfælde ikke nødvendigt at sætte ild til 3-4 liter benzin hver dag hvis man sidder derhjemme. Men det gør man jo gladeligt for “at komme på arbejde”.

    Jeg bruger selv kørselsfradrag med glæde, men dybest set mener jeg at vi burde fjerne det og tilskynde virksomheder at finde eller uddanne lokal arbejdskraft i stedet for at satse på “arbejdsmarkedets mobilitet”. Det er forkert at miljøet skal betale prisen i co2 og at staten skal betale i kroner for at virksomhederne helt gratis kan forvente kvalificeret arbejdskraft.