• mifan
    link
    138 months ago

    Ligesom i 2018

    https://www.dr.dk/nyheder/penge/black-friday-fup-hver-tredje-tilbud-er-slet-ikke-et-tilbud

    og 2019

    https://nyheder.tv2.dk/business/2019-11-29-de-stoerste-netbutikker-har-haevet-priserne-inden-black-friday

    og 2020

    https://nyheder.tv2.dk/penge/2020-11-25-pricerunner-advarer-om-falske-tilbud-paa-black-friday

    og 2021

    https://nyheder.tv2.dk/penge/2021-11-26-flere-black-friday-tilbud-er-slet-ikke-tilbud

    og sidste år

    https://finans.dk/erhverv/ECE14629039/black-friday-er-skudt-i-gang-overvaagning-afsloerer-rekord-for-falske-tilbud/

    og mon ikke det fortsætter - fordi det virker.

    Den almene forbruger sætter sig åbenbart ikke ned og tjekker op på tingene - de ser noget, der ligner er godt tilbud, og slår til. Særligt når man får at vide, at det dels er en stor besparelse og at du skal slå til nu!

    • @letrasetOP
      link
      dansk
      48 months ago

      Virksomhederne anvender samme psykologiske trick som digitalle kriminelle. “HEY SKYND DIG HELT VILDT VI HAR EN PAKKE TIL DIG OG DU BLIVER NØDT TIL AT HANDLE NU HVIS DU VIL HAVE DIN PAKKE! KLIK PÅ DETTE LINK OG GIV OS DINE VIGTIGE INFORMATIONER!”

      Virksomhederne siger bare: “DU SKAL SKYNDE DIG AT KØBE DET HER NU, FOR DET ER ET DRØNGODT TILBUD, OG DET BLIVER ALDRIG SÅ BILLIGT IGEN!”

      Jeg hattar det.

    • @SorteKaninMA
      link
      38 months ago

      Den almene forbruger sætter sig åbenbart ikke ned og tjekker op på tingene

      Men det kan man heller ikke forvente at de gør. Reglerne skal være sådan at forbrugerne ikke bliver vildledt.

      • @letrasetOP
        link
        dansk
        48 months ago

        Jeg ville ønske der var en camelcamelcamel.co.uk til den slags. Den er fantastisk til ting på Amazon, men de har sikkert også et offentligt API, i modsætning til mange andre butikker.

        • @ArcticDagger
          link
          38 months ago

          PriceRunner har en prishistorik - også for danske sælgere

          • @letrasetOP
            link
            dansk
            28 months ago

            Nice, det må jeg tjekke ud!

      • @bstix
        link
        English
        18 months ago

        Jo og så alligevel. Hvis man har brug for noget, altså rent faktisk skal bruge det, så ved man sgu godt hvad det koster. Alt det her Black Friday er ren og skær overforbrug, hvor man skal fristes til at købe ting som man ikke har brug for og derfor ikke aner hvad koster.

        Den bedste pris får man ved slet ikke at købe noget. Når du får brug for noget så undersøg priserne. Det synes jeg godt man kan forvente at man gør som forbruger. Ellers er man en overforbruger.

        • @SorteKaninMA
          link
          18 months ago

          Det synes jeg godt man kan forvente at man gør som forbruger.

          På en måde. Dog synes jeg ikke helt man kan forvente det med den “psykologiske krigsførsel” som butikkerne kører med når de reklamerer på den måde.

  • @SorteKaninMA
    link
    58 months ago

    Retningslinjerne blev skærpet i sommeren 2022, så varer nu skal være solgt til den pris, der angives som førpris, i mindst 30 dage op til tilbudsprisen.

    30 dage er tydeligvis ikke nok. Enten må man lave tidgrænsen længere eller man må finde en anden løsning. Måske kunne førprisen være en gennemsnitlig pris over et år eller noget.

      • @SorteKaninMA
        link
        18 months ago

        Hvordan definerer du “ikke udsalgspris”? Så kan man jo bare sige at det er udsalg hver gang prisen er lav.

        • @DreadPotato@sopuli.xyz
          link
          fedilink
          18 months ago

          Tænker der allerede er nogle regler for, hvornår man må kalde det udsalgspris, det ville være nærliggende at bruge dem.

          • @SorteKaninMA
            link
            18 months ago

            Men det er jo netop de regler jeg refererede ovenfor - medmindre der er nogle andre regler jeg ikke kender til.

            • @DreadPotato@sopuli.xyz
              link
              fedilink
              3
              edit-2
              8 months ago

              Der er i forvejen også regler som forhindrer, at en vare kan være permanent på “udsalg”, så hvis en vare normalt sælges til en pris som er “lav”, så kan det ikke kaldes udsalgspris.

              Læg mærke til, at de ofte heller ikke kalder det “normalpris” på tilbuddene men “før pris”, når de sammenligner og angiver rabat.

              Så det ville måske være oplagt, at man skal angive tilbuddet ifht. normalprisen og ikke en “før pris” som de kan manipulere med.