• TDCN
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      4 days ago

      beregningerne, der ligger til grund for det kontraktuelle 30 graders krav, “er foretaget med højde for de allermest ugunstige forhold så som lys, luftfugtighed og temperatur”.

      Som ingeniør vil jeg ikke være bekymret hvis det som står her i artiklen er rigtigt. Hvis ellers dem som har dimensioneret køleanlægget har hovedet skruet rigtigt på og vil tage ansvar for at opfylde et sådan krav fra en kravspecifikation så er der med garanti rigeligt overkapacitet på anlægget så der fint kan følge med 364 dage om året.

      • krydret_ismaskine
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        edit-2
        3 days ago

        Jeg er enig.

        Hvis beregningen er baseret på et værstefaldsscenarie med hedebølge, bagende direkte sol, høj luftfugtighed og et propfyldt tog (både siddende og stående passagerer), så er det faktisk ret flot at kunne holde temperaturen i toget stabilt på 30° eller under.

        Selv i s-togene som ikke har aircon er det sjældent totalt kogevarmt, og der har man kun almindelig udluftning og vinduer at arbejde med.

  • RedAle
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    4 days ago

    Glæder mig til at prøve dem når de en dag kommer i drift!

    • SorteKaninOPMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      4 days ago

      DSB har købt i alt 153 togsæt fra den franske togproducent Alstom til en pris på mere end 20 milliarder kroner.

      Så Frankrig antager jeg?

        • cute_astronaut
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          4 days ago

          Jeg mener at DSB har taget for dem der helt overraskende skridt og bestilt noget hos et fransk firma der rent faktisk kører i Frankrig i dag og er vel afprøvet, så det skulle virke.

          • krydret_ismaskine
            link
            fedilink
            arrow-up
            5
            ·
            3 days ago

            Det er rigtigt at næsten den samme model tog kører i bl.a. Frankrig og Nederlandene i dag, men IC5 er en nyere revision. Nederlandene har haft noget knas med de nyeste tog de har fået, men det burde være på plads inden IC5 går i drift.