Man kunne jo spørge hvorfor de privilegerede elever flytter væk fra folkeskolen?
Der vil altid være nogle der vil vælge pay to win - sådan er det bare - og hver gang det sker står folkeskolen tilbage med færre ressourcestærke elever og en sværere undervisningssituation. Mine børn går i folkeskole, men jeg kan jo se hvordan de andre etniske danskere langsomt bare flytter deres elever væk, og efterlader os andre med regningen.
Stod det til mig var privat financiering af privatskoler fordbudt - det vil sige, man kan lave en friskole og indrette den efter de forhold der er, men det skal være på nøjagtigt de samme økonomiske vilkår som folkeskolerne har.
jeg kan jo se hvordan de andre etniske danskere langsomt bare flytter deres elever væk, og efterlader os andre med regningen.
Jeg forstår godt din frustration over det her, men problemet er jo netop kvaliteten af folkeskolen. Folkeskolen var bedre for 20 år siden end den er i dag vil jeg sige (uden lige at have nogen kilde ved hånden). Så er det da ikke overraskende at folk flytter deres unger væk. Folkeskolen ville jo ikke blive magisk bedre af at man tvinger alle elever ind i den (okay, måske lidt bedre men jeg tror ikke det er det der er kernen af problemet).
At folk flytter deres børn væk fra folkeskolen er et symptom hvis du spørger mig. Det er ikke årsagen til at folkeskolen er blevet dårligere.
Det er både et symptom og en årsag. Folkeskolen har så vidt jeg kan se samme muligheder for at lave en god skole som for 20 år siden, men elevsammensætningen gør det svært. Og den er ændret fordi folk kan flytte deres børn væk hvis de har penge nok.
Er den ikke også bare ændret fordi der er langt flere indvandrerbørn end før? En del af problemet er helt sikkert også at folk flytter, men igen, hvorfor? En årsag kunne fx være en større mængde indvandrerbørn som gør niveauet lavere og/eller undervisningen mere besværlig og dermed af dårligere kvalitet.
En større mængde indvandrerbørn er bare et vilkår, det kan vi ikke på den korte bane gøre noget ved. Så er der folkeskolereformen fra 2014 som vist ikke helt virkede efter hensigten og skulle justeres, og jeg er ikke sikker på at den er helt god stadigvæk. Så på de punkter synes jeg ikke at skolen i dag har de samme muligheder som skolen for 20 år siden.
Ikke nødvendigvis, masser af de børn der flyttes er ressourcestærke indvandrerbørn. Jeg oplever klasse og social kapital som en langt større ting end etnicitet.
Der vil altid være nogle der vil vælge pay to win - sådan er det bare - og hver gang det sker står folkeskolen tilbage med færre ressourcestærke elever og en sværere undervisningssituation. Mine børn går i folkeskole, men jeg kan jo se hvordan de andre etniske danskere langsomt bare flytter deres elever væk, og efterlader os andre med regningen.
Stod det til mig var privat financiering af privatskoler fordbudt - det vil sige, man kan lave en friskole og indrette den efter de forhold der er, men det skal være på nøjagtigt de samme økonomiske vilkår som folkeskolerne har.
Jeg forstår godt din frustration over det her, men problemet er jo netop kvaliteten af folkeskolen. Folkeskolen var bedre for 20 år siden end den er i dag vil jeg sige (uden lige at have nogen kilde ved hånden). Så er det da ikke overraskende at folk flytter deres unger væk. Folkeskolen ville jo ikke blive magisk bedre af at man tvinger alle elever ind i den (okay, måske lidt bedre men jeg tror ikke det er det der er kernen af problemet).
At folk flytter deres børn væk fra folkeskolen er et symptom hvis du spørger mig. Det er ikke årsagen til at folkeskolen er blevet dårligere.
Det er både et symptom og en årsag. Folkeskolen har så vidt jeg kan se samme muligheder for at lave en god skole som for 20 år siden, men elevsammensætningen gør det svært. Og den er ændret fordi folk kan flytte deres børn væk hvis de har penge nok.
Er den ikke også bare ændret fordi der er langt flere indvandrerbørn end før? En del af problemet er helt sikkert også at folk flytter, men igen, hvorfor? En årsag kunne fx være en større mængde indvandrerbørn som gør niveauet lavere og/eller undervisningen mere besværlig og dermed af dårligere kvalitet.
En større mængde indvandrerbørn er bare et vilkår, det kan vi ikke på den korte bane gøre noget ved. Så er der folkeskolereformen fra 2014 som vist ikke helt virkede efter hensigten og skulle justeres, og jeg er ikke sikker på at den er helt god stadigvæk. Så på de punkter synes jeg ikke at skolen i dag har de samme muligheder som skolen for 20 år siden.
Ikke nødvendigvis, masser af de børn der flyttes er ressourcestærke indvandrerbørn. Jeg oplever klasse og social kapital som en langt større ting end etnicitet.