• king_link1
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    1 day ago

    Dette synes jeg er lidt skørt, fordi i min optik var det aldrig mening at man skulle tage offentlig fra dør til dør, fordi så mange busser er der ikke.

    Der vil altid være lidt multimodal transport, derfor vil der altid give mening for mig at gøre det nemmere for cykelister.

    Personlig transport er en nødvendighed i min bog, men det behøver ikke at være en bil

    Tak for at lytte

    • drkt@scribe.disroot.orgOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      edit-2
      24 hours ago

      Hvor har du fået at vide at busser tager cyklister af gaden? Det er ikke sandt; det gør det modsatte. Hvis folk kan cykle 1km, stå på en bus i 10 km, og cykle 1km, så gør de det. Den tur vil ellers have været en bil. Der er en grund til at alle togstationer og trafik terminaler i Holland har utrolig meget plads dedikeret til cykelparkering og at de er fulde af cykler alle ugens dage. Folk tager cyklen med på turen, fordi bussen og toget er til lang transport, og cyklen er til kort transport. Tog og Busser fungere symbiotisk med cykler, i stedet for at konkurre. Jeg ved at vores Transport Minister havde en hjerneblødning på TV nogle år tilbage hvor han sagde at vi ikke skal investere i busser, fordi han tror at så vil cykel infrastrukturen, der allerede er betalt for, ikke blive brugt. Det er desværre bare forkert.

  • SorteKaninMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    2 days ago

    Så altså en der kommer i bil kan gratis køre med, men en der kommer på gåben eller cykel til samme stop kan ikke? Det er da underligt.

    • MBech
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      2 days ago

      Men som jeg lige læser det kræver det bare at man parkerer ved en bestemt parkeringsplads. Hvad koster en parkering der? Er det billigere end at tage letbanen? For så kunne man vel bare lade som om man har parkeret, betale for parkeringen, og så ellers komme billigere afsted?

      Uanset hvad ved jeg ikke helt hvor jeg står. Det er jo et forsøg for at teste hvor mange man kan få til at skifte over til letbanen. Hvis det giver pote vil det vel kunne betyde at vi endelig tager en alvorlig snak om at gøre offentligt transport gratis for miljøets skyld.

      Jeg tænker at grunden til at de ikke gør det gratis for alle, er at så vil cykelister også hoppe over i letbanen i stedet, og det ødelægger lidt formålet med forsøget, og giver værtfald som minimum et tvetydigt resultat der ikke vil fortælle os noget konkret.

      • drkt@scribe.disroot.orgOP
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        edit-2
        1 day ago

        Vil det ikke være et sjovere og mere brugbart eksperiment at gøre det gratis for alle, måle hvilken strækninger der bliver brugt, og så se om bil-trafik er lavere end før, og eventuelt måske endda se om der bliver mere gå-trafik på gågaderne og andre tourist områder?

        Jeg nægter at tro at et eksperiment så snævert som det her kan god data. Jeg kender i hvert fald ikke nogen der gider at stille deres bil i kanten af byen for at tage offentlig transport, hvis alternativet er, at de bare køre hele vejen i deres bil. Det alternativ er altid muligt så længe vi bliver ved med at udvide parkering i byen, hvilket i hvert fald er et problem i Horsens

        • CrateDane
          link
          fedilink
          arrow-up
          4
          ·
          1 day ago

          Men nu bliver der jo skåret i parkeringen i Aarhus, og adgangen til nogle områder med bil begrænses mere og mere. Så der er en ekstra motivation til at lade bilen stå.

          Jeg vil ikke være på tværs over det her forsøg, men det er nok heller ikke en løsning der kan eller bør gøres permanent i sin nuværende form.

          • drkt@scribe.disroot.orgOP
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            edit-2
            1 day ago

            Hvis Aarhus sløjer parkering er jeg med på den, men jeg synes stadig at det er et alt for snævert eksperiment.

            Og at alt offentligt trafik burde være gratis, overalt, hele tiden og for alle.

  • Nis
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    2 days ago

    Men hvis man kører i letbanen er man vel ikke bilist? 🤔