Men som jeg lige læser det kræver det bare at man parkerer ved en bestemt parkeringsplads. Hvad koster en parkering der? Er det billigere end at tage letbanen? For så kunne man vel bare lade som om man har parkeret, betale for parkeringen, og så ellers komme billigere afsted?
Uanset hvad ved jeg ikke helt hvor jeg står. Det er jo et forsøg for at teste hvor mange man kan få til at skifte over til letbanen. Hvis det giver pote vil det vel kunne betyde at vi endelig tager en alvorlig snak om at gøre offentligt transport gratis for miljøets skyld.
Jeg tænker at grunden til at de ikke gør det gratis for alle, er at så vil cykelister også hoppe over i letbanen i stedet, og det ødelægger lidt formålet med forsøget, og giver værtfald som minimum et tvetydigt resultat der ikke vil fortælle os noget konkret.
Vil det ikke være et sjovere og mere brugbart eksperiment at gøre det gratis for alle, måle hvilken strækninger der bliver brugt, og så se om bil-trafik er lavere end før, og eventuelt måske endda se om der bliver mere gå-trafik på gågaderne og andre tourist områder?
Jeg nægter at tro at et eksperiment så snævert som det her kan god data. Jeg kender i hvert fald ikke nogen der gider at stille deres bil i kanten af byen for at tage offentlig transport, hvis alternativet er, at de bare køre hele vejen i deres bil. Det alternativ er altid muligt så længe vi bliver ved med at udvide parkering i byen, hvilket i hvert fald er et problem i Horsens
Men nu bliver der jo skåret i parkeringen i Aarhus, og adgangen til nogle områder med bil begrænses mere og mere. Så der er en ekstra motivation til at lade bilen stå.
Jeg vil ikke være på tværs over det her forsøg, men det er nok heller ikke en løsning der kan eller bør gøres permanent i sin nuværende form.
Men som jeg lige læser det kræver det bare at man parkerer ved en bestemt parkeringsplads. Hvad koster en parkering der? Er det billigere end at tage letbanen? For så kunne man vel bare lade som om man har parkeret, betale for parkeringen, og så ellers komme billigere afsted?
Uanset hvad ved jeg ikke helt hvor jeg står. Det er jo et forsøg for at teste hvor mange man kan få til at skifte over til letbanen. Hvis det giver pote vil det vel kunne betyde at vi endelig tager en alvorlig snak om at gøre offentligt transport gratis for miljøets skyld.
Jeg tænker at grunden til at de ikke gør det gratis for alle, er at så vil cykelister også hoppe over i letbanen i stedet, og det ødelægger lidt formålet med forsøget, og giver værtfald som minimum et tvetydigt resultat der ikke vil fortælle os noget konkret.
Vil det ikke være et sjovere og mere brugbart eksperiment at gøre det gratis for alle, måle hvilken strækninger der bliver brugt, og så se om bil-trafik er lavere end før, og eventuelt måske endda se om der bliver mere gå-trafik på gågaderne og andre tourist områder?
Jeg nægter at tro at et eksperiment så snævert som det her kan god data. Jeg kender i hvert fald ikke nogen der gider at stille deres bil i kanten af byen for at tage offentlig transport, hvis alternativet er, at de bare køre hele vejen i deres bil. Det alternativ er altid muligt så længe vi bliver ved med at udvide parkering i byen, hvilket i hvert fald er et problem i Horsens
Men nu bliver der jo skåret i parkeringen i Aarhus, og adgangen til nogle områder med bil begrænses mere og mere. Så der er en ekstra motivation til at lade bilen stå.
Jeg vil ikke være på tværs over det her forsøg, men det er nok heller ikke en løsning der kan eller bør gøres permanent i sin nuværende form.
Hvis Aarhus sløjer parkering er jeg med på den, men jeg synes stadig at det er et alt for snævert eksperiment.
Og at alt offentligt trafik burde være gratis, overalt, hele tiden og for alle.