• bstix
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    arrow-down
    1
    ·
    19 hours ago

    Der har været en slags degrowth. Elpærer og hårde hvidevarer bruger heldigvis meget mindre strøm end tidligere. Det opvejes af at der flyttes tungere opgaver fra fossile brændstoffer til elektricitet i industrien, varmepumper istedet for olie og selvfølgelig også biler. Det giver fint mening og betyder at elforbruget både vil og skal stige, hvis vi skal komme væk fra fossile brændstoffer.

    Jeg synes hellere at degrowth bør fokusere på plastik, emballage, transport og fødevarespild.

    Særligt transport kan gøres meget bedre. Flere hjemmearbejdspladser ville kunne gøre en del for den private del, men jeg savner noget mere konkret overfor fragt. Vejafgiften hjælper ikke til andet end en kunstig indtægt. Der må kunne gøres noget mere for at få alle de varevogne væk fra vejene.

    • krydret_ismaskine
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      edit-2
      17 hours ago

      Løsningen for transport har været kendt længe, men bliver altid nedprioriteret.

      Jernbanenettet skal udbygges, moderniseres og have flere knudepunkter, dels godsterminaler ved havne og dels ude i landet hvor containere flyttes til el-lastbiler for den sidste lokale transport.

      Togtransport er billig, pålidelig, sikker og med lavere miljøpåvirkning end alternativerne. Ja, der er en nødvendig investering i starten, men driftsomkostningerne er lave.

      Tilføjelse: grunden til at DSB’s billetpriser er så møgdyre skyldes politisk inkompetence, de burde være markant lavere, men New Public Management lortificerer alt det rører.

    • drkt@scribe.disroot.org
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      16 hours ago

      Der har aldrig nogensinde været degrowth i vores moderne verden. At nye køleskabe bruger mindre strøm er ikke degrowth, det er innovation. Det, det gør, er at folk har et større køleskab og bruger samme mængde strøm på det.