• Ymer
    link
    fedilink
    arrow-up
    13
    ·
    edit-2
    4 days ago

    Idéen er jo sympatisk, men uanset hvordan man vender den er det er en besværlig, ufleksibel og ustabil løsning. Jeg tvivler på at økonomiske incitamenter kan opveje for dette. Er der overhovedet noget industrialiseret land som har haft succes med samkørsel? Det kan godt lidt virke som et luftkastel der primært skal bruges i forsvaret af privatbilismen og udhulingen af den offentlig transport.

    • SorteKaninOPMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      4 days ago

      Ja, det er ikke realistisk med den måde vi har biler på i dag. Den eneste model for samkørsel jeg kan forestille mig ville være noget i en fjern fremtid hvor vi har fuldt selvkørende biler og man ligesom bestiller en tur fra A til B, og så vil systemet lave en rute som nogenlunde passer med andre folk der skal have nogenlunde samme rute og så kan den offentlige delebil ligesom køre rundt og samle folk op og derefter køre afsted (og så kan man måske betale ekstra for at have delebilen for sig selv eller noget). Men vi er meget langt fra den virkelighed.

  • H2SO4
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    edit-2
    3 days ago

    Jeg har slet ikke tænkt på det som en mulighed. Har selvfølgelig hørt om det for længe siden.

    Har lige købt togbillet fra hovedstadsområdet til Aalborg den anden dag, og skal hjem ~et par uger senere. Er vildt imponeret over priserne Og det kunne sgu da være hyggeligt at have en “rejsekammerat”!

    Har oprettet en søgeagent (tror jeg de kaldte det), Aalborg->Hovedstadsområdet i Juli.

    Håber helt vildt at det ikke er en service der går i glemme!

    • breakcore@discuss.tchncs.de
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      3 days ago

      Jeg har taget et par ture mellem Aarhus og København delebiler. Det har været rigtig fint.

      Nogen at snakke med på turen og total respekt hvis man bare ville sidde stille i sin egen verden.

      Jeg synes det fungerer på de længere ture, men har aldrig overvejet det som en daglig-kort-distance-pendler-ting.

      Er der nogen der gør det? Det er som om tid er for stor en faktor i hverdagen.

      Hvis man skal hjem over bæltet eller noget, gør 10-30 min. forsinkelse ikke noget. Men om morgenen når man skal på arbejde/skole, er det en stor faktor.

  • Junkers_Klunker
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    3 days ago

    Når jeg ser hvordan andre folk behandler deres ejendele og hvor jammerligt deres biler bliver vedligeholdt er der en ting der er helt sikker, jeg skal hverken have fremmede med i min bil og slet ikke ligge mit liv i deres hænder.

  • vandsjov
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    3 days ago

    Jeg har til enkelte offentlige arrangementer haft success med tilbyde kørsel via GoMore. Det har været kørsel fra den ene ende af landet til den anden (en af passagerne var tilfældigvis min nabo) eller tværs over Sjælland, hvor de også skulle retur efter arrangementet. Der har det virket fint, men som /u/Ymer skriver, så er det en ustabil løsning til dagligdagspendling. Med alle de ting som kan gå galt om morgnen for mig (børn), så kan jeg ikke garanterer at jeg er klar til kørsel kl. 8.00 (jeg er dog på cykel til job, men hvis jeg kørte bil).