• ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    arrow-down
    1
    ·
    6 days ago

    ikke gjorde mere end at trykke på speederen i stedet for bremseren

    Med den logik er lyskryds også grunden til uheld når idioter kører over for rødt og hamrer ind i siden på krydsende trafik, de trykkede jo bare på speederen i stedet for bremsen. Denne slags uheld er, uanset dårligt vejdesign, ALTID førerens skyld.

    • SorteKaninMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      6 days ago

      Nu er alt jo ikke sort og hvidt. Det er klart at noget af skylden for et uheld på en vej designet med dårlig sikkerhed ligger hos dem der har designet vejen. Man ligger ikke noget juridisk ansvar på de mennesker, men det betyder ikke at der slet ikke er noget ansvar.

      • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        6 days ago

        Selvfølgelig kan det gøres bedre, men ultimativt er det udelukkende den gamle mands elendige kørefærdigheder der er skyld i at uheldet skete. Havde han kunne holde styr på noget så banalt som speeder og bremse var det aldrig sket.

        • Buffalox@lemmy.world
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          6 days ago

          Jeg er lidt nysgerrig, om han kørte en bil med one pedal drive?
          For det tror jeg kan være medvirkende til den slags situationer.
          Det er jo lidt underligt at nye elbiler solgt de seneste 10 år, med masser af nye “smarte” sikkerhedsfunktioner, har ligeså dårlig sikkerhedsstatistik som 20 år gamle biler!?

        • SorteKaninMA
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          6 days ago

          udelukkende

          Nej, det synes jeg ikke man kan sige, det er for sort/hvidt. Det synes jeg er for unuanceret. Hvis vejen er designet dårligt så ligger der da klart et medansvar hos myndighederne der designede den vej. Igen, ikke et juridisk medansvar, men stadig et medansvar. Jeg synes det er vigtigt at huske at nærmest alting har nuancer, også trafikuheld og vejdesign.

        • drkt@scribe.disroot.orgOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          6 days ago

          Jeg er meget interesseret i at høre hvad din løsning på dette problem er, fordi det fungere ikke at proaktivt fortælle folk at de skal køre ordenligt. Uheld er uheld, det er ikke noget folk gør med vilje og kan forudse.

          • VonRepostiMA
            link
            fedilink
            arrow-up
            5
            ·
            6 days ago

            Det er faktisk lige præcis derfor de nu kalder det “traffic collision” og ikke “accident” i UK. At kalde det et uheld får det til at lyde som om der intet kunne gøres. Shit happens. Move along. Men sandheden er jo at meget kan gøres. Skulle den 75 årige have fået frataget sit kørekort pga. alder? Skulle der have været pullerter, træer, etc. til at blokere en løbsk bil fra at ramme så mange mennesker? Skulle der være sensorer i bilen der automatisk bremsede hvis der var en person foran bilen? Skulle det have været en gågade med kørselsforbud? Jeg kunne blive ved, men essensen er at du aldrig ville kunne svare nej til alle de spørgsmål og dermed er det ikke længere et “hændeligt uheld” men en kollision der kan og skal forebygges.

            Jeg håber virkelig vi tager briternes idé til os og begynder at skifte mindset med hvad et “uheld” egentlig er, for ellers når vi aldrig til diskussionen om hvorvidt det nu var hensigtsmæssigt at “uheldet” kunne ske i første omgang.

            • Buffalox@lemmy.world
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              ·
              edit-2
              6 days ago

              Jeg synes nu uheld på dansk virker fint, det betyder at det ikke var noget nogen gjorde med vilje.
              Så har vi jo også udvidelsen hændeligt uheld, som du oven i købet selv nævner, der understreger at der ikke er en skyldig person.
              Hvis det derimod var med vilje, så er det vel handlingen der var med vilje der nævnes, og her må påkørsel vel være analogt til collision?

              Så for mig ser det ud til at dansk er 100% lige så godt som engelsk i denne situation.

    • drkt@scribe.disroot.orgOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      arrow-down
      2
      ·
      6 days ago

      Kun halvt-korrekt

      Det er førers skyld at bilen løb løbsk, det er en civilingeniørs skyld hvis det forsager utrolig skade. Der er en grund til at vi har pullerter og autoværn, eller er det din mening at de også er ligegyldige?

      • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        6 days ago

        Jeg er enig i, at der er et ansvar for at designe veje sikkre nok, men nej designeren har ikke umiddelbart nogen skyld, bare der er taget rimelige forbehold, når andre folk opfører sig tåbeligt og ender med at skade andre pga. deres handlinger.

        Havde føreren handlet korrekt og alligevel skadet andre, så havde designeren ikke taget tilstrækkelig forbehold og ville have en del af skylden, men det er jo på ingen måde tilfældet her.

        • drkt@scribe.disroot.orgOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          arrow-down
          1
          ·
          6 days ago

          Jeg tror at du har en idé om at jeg vil hive civilingeniører i retten for trafikuheld? Problemet er at trafikuheld i bedste tilfælde bliver brugt forkert i den statistik der udgør hvordan en vej skal designes, og i værste tilfælde slet ikke bliver inkluderet.

          Hvis de, der designer en vej, ikke er inkluderet i et feedback loop, fordi uheld bliver afskrevet og nedspillet, da det jo teknisk set var føren af bilen der gjorde noget forkert, så bliver situationen aldrig bedre.

          Se igen på denne vej: En række pullerter ville have redet alle 12 ofre, men det blev ikke overvejet da den vej blev bygget fordi uheld som dette ofte ikke bliver inkluderet i det feedback loop der burde eksistere for ingeniøren eller de som bygger de standarder ingeniøren bruger.