• ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    6 days ago

    Jeg er enig i, at der er et ansvar for at designe veje sikkre nok, men nej designeren har ikke umiddelbart nogen skyld, bare der er taget rimelige forbehold, når andre folk opfører sig tåbeligt og ender med at skade andre pga. deres handlinger.

    Havde føreren handlet korrekt og alligevel skadet andre, så havde designeren ikke taget tilstrækkelig forbehold og ville have en del af skylden, men det er jo på ingen måde tilfældet her.

    • drkt@scribe.disroot.orgOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      arrow-down
      1
      ·
      6 days ago

      Jeg tror at du har en idé om at jeg vil hive civilingeniører i retten for trafikuheld? Problemet er at trafikuheld i bedste tilfælde bliver brugt forkert i den statistik der udgør hvordan en vej skal designes, og i værste tilfælde slet ikke bliver inkluderet.

      Hvis de, der designer en vej, ikke er inkluderet i et feedback loop, fordi uheld bliver afskrevet og nedspillet, da det jo teknisk set var føren af bilen der gjorde noget forkert, så bliver situationen aldrig bedre.

      Se igen på denne vej: En række pullerter ville have redet alle 12 ofre, men det blev ikke overvejet da den vej blev bygget fordi uheld som dette ofte ikke bliver inkluderet i det feedback loop der burde eksistere for ingeniøren eller de som bygger de standarder ingeniøren bruger.