Seksuel aktivitet, immigrationsstatus og race er blandt de data, som bilproducenter har adgang til, viser en undersøgelse fra Mozilla Foundation.
deleted by creator
Jeg købte for nylig nogle Sony høretelefoner på tilbud. For at kunne bruge alle funktionerne krævede det, at jeg oprettede en konto med Sony, og gav dem nogle oplysninger. Resultatet er, at jeg har købt et par høretelefoner der har funktioner jeg ikke kan bruge, fordi jeg nægter at oprette en konto med Sony for at bruge alle funktionerne der er skiltet med, på et par fucking høretelefoner.
Komplet latterligt og unødvendigt.
Håber virkelig der bliver lavet noget lovgivning om det her. Det ender jo med at alle produkter kan spionere på en.
deleted by creator
Det er noget med noget 360° lyder og funktioner som at skifte indstillinger automatisk. Sidstnævnte gøres ud fra ens lokalitet, og det er som sådan en funktion jeg godt kan leve uden, men jeg mener ikke den fungerer uden at oprette en konto. Man skulle ellers mene at det godt kunne fungere uden at oprette en konto.
deleted by creator
GDPR dækker meget mere end bare opbevaring, også selvom der er meget fokus på den del, pga. Schrems. GDPR stiller f. eks. krav om informeret samtykke til indsamling af personlig data, at standarden skal være opt-in og man til enhver tid skal kunne trække sit samtykke tilbage.
Umiddelbart lyder det som om der er masser af retssager i vente når EU-landenes databeskyttelsesmyndigheder (eller nogen måske forbrugerorganisationer) tager sig sammen og får nærlæst rapporten.
Har du en bil der indsamler data ulovligt så meld det til datatilsynet.
deleted by creator
Det bryder stadig samtlige retningslinjer. ToS skal være kortfattet og letlæseligt, ellers er de ugyldige. Samtykke må ikke være en betingelse for ar benytte produktet og skal være informeret hvilket det ikke er hvis det er gemt i en ToS. Stortset alle hjemmesider bryder også cookie-reglerne, men der er begyndt at falde domme i sådanne sager nu.
deleted by creator
Der er jo heller ikke styr på cookies endnu; Ikke fordi lovgivningen ikke eksisterer (og eksisterede som sådan allerede før GDPR), men det her er noget der bevæger sig meget langsomt. Løsningen er (imo) ikke at konkludere at GDPR ikke er nok, men at GDPR skal håndhæves mere konsekvent.
deleted by creator
Hvis GDPR nemt forhindrer dem i at indsamle data, eller kræve det for brug af service/produkt, så er jeg sådan set enig med dig i at vi ikke behøver andet lovgivning
Sådan som jeg forstår GDPR så forhindrer den ikke noget data-indsamling. Den siger bare at du skal have samtykke til at indsamle og lagrer det data. Og det mener de jo nok at de har igennem deres privatlivspolitikker.
Datatilsynet er kronisk underfinansieret, så de evner desværre ikke at håndhæve GDPR.
Umiddelbart lyder det som om der er masser af retssager i vente når EU-landenes databeskyttelsesmyndigheder (eller nogen måske forbrugerorganisationer) tager sig sammen og får nærlæst rapporten.
Jeg venter allerede i spænding på hvad noyb.eu’s næste skridt er.
Jeg tror at noyb har nok at tage sig til i forvejen mht. Schrems III (og den uundgåelige IV og V og så videre).
Måske kunne FDM tage rattet her?
Så må vi hellere få flere til at donere til noyb så de har lidt flere ressourcer at arbejde med. Jeg tror ikke andre danske eller europæiske organisationer har samme bid som noyb, hvilket også er årsagen til at jeg selv donerer en god sjat til dem.
Mozilla Foundation, der foruden at være selskabet bag den populære browser Firefox også arbejder for at sikre brugeres digitale rettigheder, har i en undersøgelse fundet, at ingen af 25 undersøgte bilproducenter består Mozillas privacy-test.
Det skriver The Register på baggrund Mozillas undersøgelse kaldet ‘Privacy-mareridt på hjul’, der blandt andet har udmøntet sig i dette overblik over de forskellige producenters resultater i testen.
Det kommer ikke som den store overraskelse for mig. Ejer selv en VW med WeConnect og jeg synes det er smart, fordi jeg kan tænde for aircon inden jeg skal bruge den.
Som noget nyt har VW i Danmark begyndt at tilbyde MinVolkswagen, der i mine øjne er rendyrket overvågning. Det eneste man kan med MinVolkswagen er at hente data ud fra bilen (læs: VW ved om du passer på din bil eller ej). Sælgers eneste argument var “Jamen, så kan du chatte med en mekaniker”. Det har jeg sagt pænt nej tak til, men de installerede boksen alligevel. De har lovet at fjerne den, hvis jeg kommer forbi igen.
Link til MinVolkswagen
Link til udviklerne af MinVolkswagen, hvor det også fremgår hvor fortræffeligt et produkt det er, for dem der køber det: https://connectedcars.dk/