Museum Helsingør har lanceret “To Prompt or Not to Prompt,” en AI-baseret byhistorieguide, udviklet i samarbejde med Digital Impact ApS. AI’en, trænet med over 18.000 sider af historisk materiale, gør det muligt for besøgende at lære om steder som Kronborg Slot og den gamle bydel ved at scanne QR-koder.

Museumsdirektør Sebastian Gyrst-Longsig Christensen ser projektet som en måde at tilgængeliggøre museets samling på en interaktiv måde. Projektet, som har kostet omkring 600.000 kroner og er egenfinansieret, tilbyder gratis brug af guiden. Tilgængelig på 20 sprog, kan museet spore brugen via QR-koder for at forbedre oplevelsen baseret på data.

  • NielsToft
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    1 month ago

    Som formidler på mudeum er jeg lidt forsigtig med entusiasmen. Jeg tror ikke at det er god formidling men hvis det er billigere end at ansætte mennesker (pt. sæsonarbejdere og studerende) så er det sikkert noget vi må nøjes med fremover.

    • UnderbroenOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      1 month ago

      Jeg kan sagtens forstå, hvor du kommer fra. Jeg mener egentlig, at det kan være rigtig fin formidling, på linje med en guidebog eller byvandringsbog, og tror ikke, at det kommer til at erstatte den menneskelige formidling. Men det gør, hvis produktet er godt nok, historien tilgængelig for nogle som ikke normalt kommer indenfor på et museum eller ikke har de penge, en byvandring koster. Lidt sat på spidsen, tror jeg ikke, studerende og sæsonarbejdere er under pres, før der kan kan laves billige hologrammer, som kan interagere med individerne.